
01 WAT DOE JIJ NOU?
Fysiotherapeuten Valerie en Sylvana
02 WERKPLEZIER
Impressie
03 ENERGIEBESPARING
Actieweek zorg voor energie
04 PRAKTIJKVERHAAL
Niet pluis-gevoel
05 ECD
Intramuraal: voorbereiding op een nieuw ECD
06 KORT NIEUWS
Nieuwsbrief eerste lijn, Beweegweek en meer
Wat doe jij nou?
FYSIOTHERAPEUTEN VALERIE EN SYLVANA OVER HUN VAK
“Een doel kan nog zo klein zijn, maar zoveel voor iemand betekenen”
Wie denkt dat fysiotherapie in de ouderenzorg eentonig is, heeft het goed mis. Fysiotherapeuten Valerie Veldkamp (links) en Sylvana Elsinga werken allebei zo’n twee jaar bij Careyn, district ZHE. Met veel enthousiasme, blijkt uit hun verhaal. Beiden zijn jonge, ambitieuze specialisten. Maar waarom hadden zij eigenlijk specifiek gekozen voor de ouderenzorg?
Wat doe jij nou?

FYSIOTHERAPEUTEN VALERIE EN SYLVANA OVER HUN VAK
“Een doel kan nog zo klein zijn, maar zoveel voor iemand betekenen”
Wie denkt dat fysiotherapie in de ouderenzorg eentonig is, heeft het goed mis. Fysiotherapeuten Valerie Veldkamp (links) en Sylvana Elsinga werken allebei zo’n twee jaar bij Careyn, district ZHE. Met veel enthousiasme, blijkt uit hun verhaal. Beiden zijn jonge, ambitieuze specialisten. Maar waarom hadden zij eigenlijk specifiek gekozen voor de ouderenzorg?
Valerie was eigenlijk al meteen fan van ouderen.Tijdens haar studie had zij een bijbaantje in een verzorgingstehuis. “Ik deed daar van alles: medewerker wonen en welzijn en zorg-assistent. Vanaf toen groeide haar interesse naar ouderen en de bijbehorende problematiek, en vooral naar het werken met mensen met dementie.”
Creatief blijven
Sylvana geeft toe dat in de opleiding vaker de moeilijke kant van dementie wordt beschreven. Toch benadrukt ze ook graag de uitdagende kant: “Je kunt dan niet altijd een standaard oefening uit de opleiding toepassen. Elke keer kom je weer een nieuw verhaal en een nieuwe cliënt tegen. En ook om de familie te mogen begeleiden. Je moet creatief blijven en dat maakt je werk erg divers.”
Over ‘t algemeen omvat fysiotherapie alles rondom ‘beweging’. Denk aan bewegen in een rolstoel, bewegen in bed, ADL handelingen, de verzorging, handelingen. De werkzaamheden zijn daarom heel wisselend qua doelen. Bijvoorbeeld ook het begeleiden tot de laatste fase. “Een doel kan klein zijn, maar toch zoveel voor iemand betekenen. Dat maakt ons werk heel betekenisvol”, aldus Sylvana. “Daarbij werk je als fysiotherapeut met veel disciplines samen, zoals de arts, de familie én de zorg. Samen probeer je een doel te bereiken. En dat is wat het zo mooi maakt.”
Multidisciplinair
Volgens Valerie is het enorm prettig dat je verschillende disciplines makkelijk kan benaderen. “Als je even iets niet weet kan je gewoon naar de arts toe lopen, even bellen of zelfs een appje sturen. Stel dat je met iemand wil gaan trainen, dan wil je ook altijd naar de voeding kijken. Zo stemmen we goed af met de diëtisten, waardoor je behandeling efficiënter en effectiever wordt”.
“We werken het meest samen met de zorg”, zegt Sylvana. Valerie knikt: “Zij zijn echt de ogen van de werkvloer. Dat is écht zo. De zorgmedewerkers kennen de bewoner of cliënten erg nauw en weten veel qua informatie en gevoel. Dat is fijn samenwerken.”
Verschuiving naar extramuraal
Sylvana ziet wel een verschuiving naar extramurale setting: “We zien dat cliënten langer thuis blijven wonen, en thuis kwetsbaarder worden. Gelukkig hebben we een nauwe samenwerking met de wijkteams en worden we regelmatig ingeschakeld als een transfer slecht gaat. Bijvoorbeeld als iemand niet meer goed uit bed komt, niet meer goed kan lopen of vaak valt.”
“Waar we ons nu veel op richten is de preventie”, zegt Sylvana. “Richting de huisarts, de praktijkondersteuner van de huisarts en de wijkteams. Van: waar kun je nu al op letten? Wat is valpreventie precies, en wat is sarcopenie? Hoe kunnen jullie daarop screenen en op tijd aan de bel trekken bij de juiste disciplines?”
“Allemaal met het doel dat ze langer thuis kunnen blijven wonen. Want dat wordt wel de nieuwe vorm van zorg”, besluit Valerie.
Werkplezier
US heeft medewerkers gevraagd over werkgeluk: ‘Wat is werkgeluk voor jou?” Hieronder enkele Quotes:
- Plezier hebben in wat ik doe
- Van betekenis kunnen zijn en gewaardeerd worden in wat ik doe
- Een goede balans tussen werk en privé.
- Fijne collega’s
- Mooie gespreken hebben met elkaar
- Persoonlijke aandacht geven en krijgen
- Als ik mezelf kan blijven ontwikkelen en daar de ruimte voor krijg
- Hebben van oprechte aandacht voor elkaar
- Ruimte voor ontspanning met elkaar
- Complimenten/waardering ontvangen voor de werkzaamheden die je doet
- Het samen bereiken van doelen
- De informele momenten met mijn collega’s, samen lachen
- Samenwerken en plezier hebben in het werk dat we doen
Weer voorbij:
Maand van het Werkplezier
Alle districten en ondersteunende diensten hadden een eigen programma. Heb je mee mogen doen aan leuke activiteiten? We laten er enkele zien.

Energiebesparing
ACTIEWEEK 9-14 OKTOBER
Op 9 oktober start in meer dan 200 ziekenhuizen en zorgcentra de campagne Zorg voor Energie. Meer dan 500.000 zorgmedewerkers krijgen bespaartips. De week is gevuld met acties voor energiebesparing op je werk, maar net zo goed ook bij jou thuis.
Careyn doet ook mee! Jij toch ook?!
Zorg voor Energie

Thermostaat omlaag
Zet thuis ook de knop om
- Verlaag de watertemperatuur van je CV
- Isoleer je woning
- De lampen uit als je er niet bent
- Thermostaatkraan dicht op kamers waar je niet bent
- Ga je de deur uit: temperatuur op 15 C
- Vaatwasser en wasmachine op eco-stand
- Veel meer tips voor thuis vind je op zetookdeknopom.nl

Deksel op de pan

Lekkere trui aan
Placemat met 24 tips
Bekijk en print Placemat (2-zijdig) met 24 tips voor een lagere energierekening, meer comfort en een beter milieu.


Licht uit als je er niet bent
Praktijkverhaal
Niet pluis-gevoel
Praktijkverhaal van Margreet Meijer, Wijkverpleegkundige
De huisarts had mij gevraagd om eens langs te gaan bij deze mevrouw: ze was 80+ en naar zijn zeggen over het algemeen goed gezond. Ze kwam af en toe op het spreekuur met een vraag of een lichamelijke klacht maar het was nooit ernstig. Ze woonde naar volle tevredenheid alleen, hij wist dat ze een dochter had die ze niet vaak zag. Dat kwam niet door problemen maar door de woonafstand, had mevrouw hem eens verteld. En toch, en toch…

De dokter kon niet precies de vinger erop leggen maar er klopte iets niet, er wrong iets, er wás iets, maar wát was niet duidelijk.
Het was het zogenaamde “niet pluis gevoel”, wat iedere hulpverlener wel kent, het gevoel dat er iets niet helemaal goed is maar je weet niet precies wat. Hij hoopte dat een huisbezoek opheldering zou kunnen brengen.
Van harte welkom
Ik belde haar op en vroeg of ik op een ochtend langs kon komen. “Ja hoor”, riep ze, dat was prima. Ik legde nog uit er niets speciaals aan de hand was, wilde gewoon kennismaken en wat vragen stellen over haar gezondheid… maar ze kapte me al af en zei nogmaals dat ik van harte welkom was.
Nou dat viel mee en een uurtje later belde ik bij haar aan. De deur zwierde open en een mooie, verzorgde dame deed open. Ze ging mij voor naar een smaakvol ingericht appartement, opgeruimd en brandschoon. Ze wilde wel koffie zetten maar had geen koffiepads meer dus…helaas. Een glas water was ook prima.
We gingen zitten en een beetje om het ijs te breken stelde ik een paar algemene vragen: hoe lang ze daar al woonde en of ze het naar haar zin had. Maar ze begon al te vertellen. Over van alles en nog wat, over vroeger en over haar leven nu, ik had moeite om haar bij te houden en als ik op iets terugkwam wist ze mij feilloos antwoord te geven.
Hulp niet nodig
Eigenlijk was het een heel leuk en geanimeerd gesprek, alleen moest ik haar spraakwaterval een beetje leiden in de door mij gewenste richting. Ze had inderdaad één dochter vertelde ze enthousiast. Jammer dat ze haar niet zo vaak zag, want gezin, werk, druk druk, ja zo gaat dat nu.
Verder redde ze zich prima, ze was gezond, nou ja op een enkel ouderdomskwaaltje na maar ze deed alles zelf. Ze had geen hulp in het huishouden, nee zeg, niet nodig hoor.
Geen alarmbelletje
Ik keek om mij heen en er ging geen énkel alarmbelletje rinkelen. Ik vond niets vreemds aan haar mooie verhalen, haar woonomgeving was tip top, ze zag eruit om door een ringetje te halen, haar antwoorden op mijn vragen waren snel en accuraat. In ieder geval kreeg ik helemaal geen “niet pluis gevoel”. Alles leek mij prima in orde.
Ik kon de huisarts geruststellen, ik zou hem gelijk bellen die middag dan was dat ook weer geregeld.
Of toch…
Toen ik naar de hal liep om mijn jas weer aan te doen zag ik een foto hangen van een jonge vrouw, die sterk op haar leek “Oh, wat een mooie foto, zei ik, dat is zeker uw dochter”?
“Nee, zei ze, dat is mijn moeder, aan haar heb ik zoveel steun, zij helpt mij met alles”.
“Vind u het goed als ik uw moeder eens bel” vroeg ik. “Ja hoor, dat mag”.
Tja, dit was natuurlijk de uitspraak die alles duidelijk maakte. Die middag nam ik contact op met de dochter. Ze barstte in huilen uit, ze was volkomen overbelast. Haar moeder kon en deed eigenlijk niets meer zelf, alles wat ik had gezien was geregeld en verzorgd door de dochter en door niemand anders. Ze wist dat er eigenlijk hulp moest komen maar ja, dat je moeder dement was moest je ook accepteren hè?!
Misschien kon haar moeder niet veel meer maar wat ze wél goed kon was praten en mooie verhalen vertellen. Nou, daar wist ik nu alles van!
Ik belde de huisarts en diezelfde week startte ik de zorgmolen.
Margreet Meijer
Wijkverpleegkundige

ECD-INTRAMURAAL
Een nieuw ECD op 4 december
Werk jij intramuraal? Dan ga je je de komende tijd voorbereiden op een nieuw ECD. Op 4 december gaan we over! Dit betekent voor jou:
- Leren werken met een nieuw systeem
- Een andere zorgmethodiek aanleren voor het maken van het zorgleefplan
- Werken met standaardformulieren. Daardoor minder administratie!
Scholing
Meer informatie lees je in het bestand ‘Een nieuw ECD: welke scholing voor wie?’. Je vindt de download op de speciale pagina op CareynPlein. Klik hier. Je hoort via de mail of jouw manager wanneer dit is. Ook staat er straks een e-learning klaar. Deze volg je voor 4 december en kun je ook als handleiding gebruiken. Het zijn allemaal kleine hoofdstukken die je erbij kunt pakken als je niet weet hoe iets moet.
Superuser helpt
Op iedere locatie is er rond de overgang zeker één superuser om jou te helpen. Dat zijn speciaal opgeleide collega’s, waaronder onze kwaliteitsverpleegkundigen.
EVV’er?
Ben je of heb je de rol van EVV’er? Dan ga je in november de zorgleefplannen omzetten. In de scholingen leer je hoe dit moet.
Heb je vragen?
Je kunt terecht bij jouw manager, of stuur een mail naar ecd@careyn.nl.
Rondneuzen
Alvast rondneuzen in het nieuwe systeem?
Kijk dan hier als je zorgmedewerker bent…
… en hier als je behandelaar bent.
Kort nieuws
US – Nieuwsbrief voor de eerste lijn
District Careyn Utrecht Stad brengt vanaf september regelmatig een korte e-mail nieuwsbrief uit, speciaal voor huisartsen, praktijkondersetuners en anderen uit de eerstelijn. Daarmee wil US het aanbod op het gebied van mobiliteit, voeding en welzijn onder de aandacht brengen. Denk vooral aan nieuwe trainingen, workshops en andere programma’s gericht op vitaal ouder worden.

Vooraankondiging – Team-kerstkaart 2023
Ook dit jaar weer kun je met een team-kerstkaart je cliënten bedanken en geluk wensen in het nieuwe jaar. De voorbereiding is gestart. De kaart komt weer in drie versies: met je teamfoto, met losse portretfoto’s als een teamfoto echt niet lukt, of met een illustratie. Komende Flits meer informatie over bestelling.
Wat je nu al zou kunnen doen…. wil je weer met teamfoto op de kaart? Is er een moment dat je als compleet team bij elkaar komt? Maak dan alvast de groepsfoto (met kerstmuts?)
UW – Annet de Bos bedenkt Beweegweek
Wijkverpleegkundige Annet de Bos bedacht voor ons Wijkteam Linschoten de beweegweek: 5 dagen achter elkaar elke dag een andere beweegoefening na het zorgmoment bij cliënten die mee wilden doen. Vooraf is een ‘beweegposter’ uitgedeeld met daarop alle oefeningen. Als extraatje deelden we (gesponsord) fruit, een flesje water en een stressballetje uit. Cliënten waren enthousiast en het gaf ons team ook wat extra werkgeluk !
Ook enthousiast om dit in je team te doen? Mail ons gerust voor het format/ teampresentatie en poster!
Nieuw: het flexrooster
Hou jij van afwisseling? Wil je graag iets nieuws leren en andere ervaring opdoen? Je werkweek uitbreiden of min-uren wegwerken? Of onze planners helpen om de roosters goed gevuld te krijgen? Werk dan eens een dienst bij een ander team! In de komende Flits gaan we je meer vertellen over deze nieuwe mogelijkheid: het Flexrooster. Tot binnenkort!