Van bestuurder Chantal Beks

Kerstwensen van onze teams

Careyn materialen naar Suriname

Boekuitgave Margreet Meijer

Leven toevoegen aan de dagen

Minder zorgplanbesprekingen

Waakmand, prijswinnend verslag en meer 

Van bestuurder Chantal Beks

Kerstwensen van onze teams

Careyn materialen naar Suriname

Boekuitgave Margreet Meijer

Leven toevoegen aan de dagen

Minder zorgplanbesprekingen

Waakmand, prijswinnend verslag en meer 

Kerstgroet

Kerstboodschap

Als je vanuit de maan naar de aarde kijkt,
dan zijn alle mensen even groot”. 

Ad Beks 1947-2024

Kerstboodschap

Als je vanuit de maan naar de aarde kijkt,
dan zijn alle mensen even groot”. 

Ad Beks 1947-2024

Feestdagen

Een greep uit de nieuwe teamkerstkaarten.

Goederenactie

Nieuw Tamarinde en Rosendael helpen Suriname met Careyn materialen  

‘De mensen zo blij maken,
geeft me veel voldoening’

‘De mensen zo blij maken,
geeft me veel voldoening’

Diana Leune-Franklin, kwaliteitsverpleegkundige bij zorgcentrum Nieuw Tamarinde, slaat een brug tussen duurzaamheid en hulpverlening. Met haar recente inzamelactie zorgde ze ervoor dat afgeschreven materialen van Careyn een nieuw doel kregen: ‘Ik zag dat er veel werd weggegooid of naar ijzerboeren ging. Financieel zijn ze misschien afgeschreven, maar in Suriname zijn ze dringend nodig en kunnen ze nog uitstekend worden gebruikt. Ook hebben we via collega’s materialen geschonken aan Marokko en Ghana.” 

Oude bedden, nieuwe kansen

Het is opvallend hoeveel bruikbaar materiaal wordt weggegooid. Diana geeft een voorbeeld: ‘Mensen uit de wijk brengen vaak incontinentiemateriaal dat ze over hebben naar de apotheek. Die neemt het wel aan, maar mag het niet opnieuw inzetten. Maar wij kunnen ze wel sturen naar landen die het goed kunnen gebruiken.’ Met haar acties wil Diana collega’s bewust maken van de mogelijkheden: ‘Elk jaar krijgen we bijvoorbeeld nieuwe bedden. De oude kunnen we laten vernietigen, maar ze zijn gewoon nog goed en kunnen opgestuurd worden naar landen waar een tekort aan bedden is.’

Inspireren tot duurzaamheid

Dankzij haar samenwerking met Stichting Vrienden van Suriname (SVS) heeft Diana een container vol hulpgoederen naar district Nickerie gestuurd. Voor het Mungra Medisch Centrum werden onder andere 24 bedden, vier droogkasten en dozen met disposable kleding geleverd.

Oproep aan collega’s

Diana’s inzet voor hergebruik stopt hier niet, ze blijft doorgaan met inzamelen en hoopt dat haar collega’s dat ook doen: ‘Waarom weggooien als je er zoveel mensen blij mee kunt maken?’

Careyn Publicatie


Margreet Meijer, auteur Careyn uitgave ‘Achter de Voordeur’

Een beetje humor haalt de cliënt uit de slachtofferrol

Een beetje humor haalt de cliënt uit de slachtofferrol

Wat maak je allemaal mee in 30 jaar als wijkverpleegkundige? Een hele hoop! Margreet: ‘Ik kwam in zoveel situaties terecht waarvan ik dacht: dit is net een film, dit wil ik vasthouden. Filmen is niet mogelijk, maar schrijven wel.’ 

Een aantal van haar praktijkverhalen zijn in de afgelopen jaren in Flits verschenen. Nu is er het boek ‘Achter de voordeur’. Daarmee wil Margreet laten zien wat het werk écht inhoudt: ‘Veel mensen denken dat je alleen mensen doucht of wonden verzorgt, en dat dat het dan is. Maar dan begint het pas.’ Ook hoopt ze bij te dragen aan een positiever imago van de zorg: ‘Ja, het kan zwaar zijn, maar het is ook prachtig. Als er al één iemand na het lezen denkt: ik zou wel (wijk)verpleegkundige of verzorgende willen worden, dan ben ik al heel blij.’ 

Humor en verbinding 

Toch vindt Margreet dat de motivatie om mensen te helpen niet de enige drijfveer mag zijn: ‘We doen dit werk niet voor de dankbaarheid. Mensen mankeren iets, en jij komt om dat draaglijker te maken.’ Ze waarschuwt dat een motivatie puur gericht op helpen, cliënten onbedoeld in een slachtofferrol kan duwen. Humor is een goede tegenhanger: ‘Humor in de zorg is fijn voor iedereen, ook voor de cliënt. En soms moet je gewoon even gaan zitten en vragen: wat is hier nu écht aan de hand? Dat levert veel op.’ 

Warm gevoel 

Hospice Utrecht

‘We voegen leven toe aan de dagen’


Werken bij een hospice, dat moet wel heel zwaar zijn toch? Elviera Steenbergen, die werkt als verpleegkundige bij de stadshospice Utrecht, ziet het anders: ‘Het leed wat hier is, is niet van mij. We zijn betrokken, maar weten ook dat we het echt bij de mensen moeten laten.’


Als verpleegkundige heeft Elviera Steenbergen een bijzondere rol, vindt ze: ‘Je bent slechts een toeschouwer die mag helpen, het is heel bijzonder. Vaak wordt de kring rondom de gast kleiner, de gast trekt zich letterlijk steeds meer terug. Toch mogen mijn collega’s en ik erbij zijn.’

Leven

Een warme kerst

Rituelen geven betekenis

Een baan vol betekenis en uitdaging

Efficiënte zorg

zorgplanbespreking terug naar één keer per jaar

Minder zorgplanbesprekingen,
meer tijd voor passende zorg

Minder zorgplan-besprekingen,
meer tijd voor passende zorg

Hoe kunnen we de zorg efficiënter maken? Een belangrijke stap vanaf 1 januari 2025 is het terugbrengen van het aantal zorgplanbesprekingen van twee keer per jaar naar één keer.
We gingen langs bij onze collega’s om te kijken hoe deze verandering in de praktijk zal werken. Ze geven aan dat deze aanpassing niet alleen tijd bespaart, maar ook bijdraagt aan betere samenwerking, meer rust voor cliënten en passende zorg op het juiste moment.
Het verminderen van administratieve lasten voor zorgprofessionals past bij de pijlers die we voor Careyn hebben: het anders organiseren van ons werk, zodat we effectiever zijn.

Esther de Heer-Dijkhuizen, specialist ouderengeneeskunde:

Volgens Esther de Heer-Dijkhuizen (specialist ouderengeneeskunde, Weddesteyn) geeft deze verandering zorgverleners meer flexibiliteit: ‘Ik kan gesprekken voeren wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld bij een veranderende situatie of op verzoek van de familie. Hierdoor kunnen we betere, op maat gemaakte zorg leveren en meer focussen op het welbevinden van de cliënt, in plaats van afvinklijsten.’

Martine Wetter, specialist ouderengeneeskunde:

Martine Wetter (specialist ouderengeneeskunde, Hart van Groenewoud, Hart van Zuidland, Bernissesteijn en Zes Rozen), onderstreept de voordelen van minder vaste zorgplanbesprekingen: ‘Voor stabiele bewoners gingen deze gesprekken vaak over details zoals de was of schoonmaak, terwijl de zorgvraag nauwelijks veranderde. Door alleen op indicatie overleg te voeren, werken we efficiënter en zijn we beter voorbereid op de groeiende zorgvraag.’

Danielle Lommers, specialist ouderengeneeskunde: 

Danielle Lommers (specialist ouderengeneeskunde, Advies- en behandelcentrum Utrecht Stad) benadrukt dat deze aanpak aansluit bij de visie van passende zorg. ‘Multidisciplinaire besprekingen kunnen nu plaatsvinden op de momenten die er echt toe doen. Voor stabiele cliënten is dit niet meer nodig, en dat geeft zowel hen als ons meer rust en ruimte.’

Geja Lohman – de Jong en Jet Verschoor, managers en verpleegkundigen: 

Ook voor managers en verpleegkundigen zoals Geja Lohman – de Jong en Jet Verschoor is dit een positieve ontwikkeling: ‘Het plannen van zorgplanbesprekingen is een logistieke uitdaging, met voortdurend veranderende agenda’s en personeelswisselingen. Door dit proces te vereenvoudigen, kunnen we ons meer richten op directe zorg en blijven stabiele cliënten gevrijwaard van onnodige evaluaties.’

Kort nieuws

Kerstattentie 2024

Dit jaar is er gekozen voor een keuzepakket kerstattentie. Via de brievenbus krijgen medewerkers en vrijwilligers een doosje met daarin de code om zelf een cadeau uit te kiezen in de Careyn online kerstshop.
Er is van alles te kiezen. Wil je voor duurzaam gaan, voor comfort in huis, samen genieten of kies je voor een goed doel, het kan allemaal dit jaar.
Wanneer deze Flits uitkomt zijn de keuzepakket kerstdoosjes al bij jullie in de brievenbus gevallen en zijn de eerste keuzes al gemaakt door velen van jullie.

Heb je geen kerstdoosje met kaart en code ontvangen?
Mail naar Careyn servicebureau je naam met volledig huisadres, dan kijken we het voor je na en lossen het op. ServiceBureau@careyn.nl

Vragen over verzending / levering  & over het product zelf  
Bel of mail naar de klantenservice van James keuzecadeau
0182 – 670 670 tijdens kantooruren
Mail: klantenservice@jamescadeaus.nl

Hele fijne kerst gewenst

Kerst in stadshospice Utrecht

Ook in stadshospice Utrecht krijgt kerst veel aandacht. Het gebouw wordt aangekleed met kerstkransen en kerstboompjes op de kamers. Naasten kunnen gezellig mee-eten met de extra-lekkere kerstmaaltijd. En in de tuin zingt een Dickens koor kerstliederen voor de gasten. 


SCHENKING MONUTA WEBER

Waakmand voor Maria-Oord

Ter afsluiting van de Week van de Palliatieve Zorg ontving Zorgcentrum Careyn Maria-Oord in Vinkeveen een waakmand van Monuta Weber. Een waakmand is een mand die is gevuld met attributen ter ondersteuning van naasten, die waken bij iemand die stervende is. De waakmand die Jolanda Weber overhandigde bevatte onder andere een JBL-speaker, een koptelefoon, een gedichtenbundel, een warme plaid en kleurboeken voor jong en oud.  

Jolanda Weber van Monuta Weber: “Het is heel belangrijk dat we naar elkaar en onze omgeving omkijken. Wij doen er alles aan om mensen te helpen om op een goede manier afscheid te nemen van het leven en van elkaar. In dit kader was het voor mij heel speciaal dat ik tijdens de Week van de Palliatieve Zorg een klinische les over de laatste zorg mocht geven aan de medewerkers van Careyn Maria-Oord. Zij ontvingen na afloop allemaal een certificaat. Daarnaast vond ik het fijn om als lokale ondernemer een gebaar te maken door een aantal waakmanden  te schenken aan Maria-Oord.”

Nadine Brockhoff van Zorgcentrum Maria-Oord, nam de waakmand dankbaar in ontvangst: “Bij iemand waken is erg intens. De items in de waakmand bieden steun, omdat ze praktisch zijn, of zorgen voor afleiding als dat gewenst is. Door de mand een vaste plek te geven is hij altijd beschikbaar en kan hij op een natuurlijke manier in gebruik worden genomen op het moment dat familie of naasten daar behoefte aan hebben.”  


Jolanda Weber van Monuta Weber (r) overhandigt waakmand aan Nadine Brockhoff (l). Foto ©Monuta 

Prijs voor Careyn duurzaamheidsverslag 

De zorg voor mens, maar ook milieu zit bij de medewerkers van Careyn in het DNA. Niet vreemd dus dat Irene Straatsburg (programma manager verduurzaming) en Michel Ko (afd. Communicatie) extra aandacht hebben besteed aan het duurzaamheidsverslag over het jaar 2023. Het verslag werd ingezonden naar het Milieu Platform Zorgsector (MPZ), om mee te dingen naar de prijs voor beste duurzaamheidsverslag.

Samen met Amphia ziekenhuis is ons verslag nu verkozen tot meest inspirerende en informatieve verslag.

Daar zijn we natuurlijk erg trots op. De prijs is uitgereikt op de MPZ ledendag, donderdag 21 november in Utrecht. Van harte gefeliciteerd!

Afscheid voorzitter regie-PAR

 Wij hebben als regie-PAR op 5 december officieel afscheid genomen van Marcel Wagenaar als voorzitter van de regie-PAR. Met dank kijken wij terug op zijn inzet die ervoor heeft gezorgd dat zeggenschap voor zorgprofessionals steeds normaler wordt! Hij gaat verder binnen Careyn als trainee manager. En wensen hem hierbij veel succes!

Bekijk de video met zijn afscheidsinterview! 

Blankburg wint GOUD! 

We zijn blij dat er binnen Careyn verpleegkundigen, verzorgenden en begeleiders de tijd hebben genomen om de monitor ‘Zeggenschap in de zorg’ in te vullen. Zorgteam Blankenburg was als eerste over de magische grens van 35%. In totaal hebben 59% van de collega’s van dit team de monitor ingevuld! Daarom voor hen de zeggenschaps-trofee & gebak!

We zien dat we zaken rondom zeggenschap binnen Careyn kunnen verbeteren. Hier gaan we samen met de Raad van Bestuur acties op uitzetten. We zijn ook al gestart met de oprichting van een vakgroepenstructuur met de LAZ subsidie (Landelijk Actieplan Zeggenschap). We hebben onze Careyn collega’s hierin keihard nodig. Als collega kun je je opgeven als sPAR-lid zodat we met jouw input kunnen bouwen aan professionele zeggenschap! Doe jij ook mee? Mail ons: par.careyn@careyn.nl