

01 LEERWERK LOCATIES
Een positieve leercultuur
02 ZIJ-INSTROMERS
Eerst barman, dan verpleegkundige
03 MEDEWERKERSRAADPLEGING
Verrassing voor je team
04 VRIJWILLIGERS
Wervingsflyer voor onze locaties
05 SERVICE BUREAU
Geeft antwoord op jouw vragen
LEERAFDELING
Nieuwe medewerkers binden
met een positieve leercultuur
NIEUWE LEERAFDELINGEN VAN START
Foto achtergrond: opening van leerafdeling in Careyn Woerdblok
LEERAFDELING
Nieuwe medewerkers binden
met een positieve leercultuur
NIEUWE LEERAFDELINGEN VAN START
Foto achtergrond: opening van leerafdeling in Careyn Woerdblok
Vanaf eind augustus zijn er weer nieuwe leerafdelingen binnen Careyn van start gegaan. Utrecht Stad heeft nu, in samenwerking met ROC Midden Nederland, een leerafdeling op kleinschalig wonen De Prinses. Dit is al de vierde leerafdeling van Careyn Utrecht Stad. Eerder zijn met succes leerafdelingen opgezet op de locaties Swellengrebel, Buitenhof en Rosendael.
Leerlingen en stagiaires runnen een afdeling
Bij een leerafdeling zijn de leerlingen en stagiaires verantwoordelijk voor het runnen van een afdeling wonen met zorg. Op de leerafdeling werken zij als volwaardige medewerkers van het team op basis van praktijkgestuurd leren. Zo maken ze bijvoorbeeld zelf hun roosters, plannen ze zelf de zorg in en coachen ze elkaar. Elke medewerker functioneert als werkbegeleider voor elkaar.
De vaste medewerkers blijven op de afdeling werken, maar zullen een klein stapje terug doen en richten zich op de begeleiding van de studenten. Hierbij blijven zij wel eindverantwoordelijk voor de zorgverlening aan de bewoners.
In de leerafdeling wordt een afspiegeling gemaakt van verschillende niveaus, opleidingen en leerjaren, zoals niveau 3 VIG, mbo-niveau 4 en hbo-v niveau 6.
Uitdaging voor leerling én medewerker
Anja van Es, manager zorg US:
“Een leerafdeling zorgt voor nieuwe uitdagingen voor zowel leerlingen en stagiaires als de vaste medewerkers van het zorgteam. Zo zorgen de studenten er ook voor dat de zorgmedewerkers op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen in de gezondheidszorg”.

Careyn DWO/NWN heeft nu in zorglocatie Woerdblok te Naaldwijk een leerafdeling opgezet samen met ROC Mondriaan. Door deze nieuwe manier van leren krijgen zorgstudenten een betere aansluiting tussen de opleiding en de beroepspraktijk. Careyn hoopt hiermee extra personeel te kunnen binden aan onze organisatie.
Op een leerafdeling worden twee keer zoveel leerlingen en stagiaires opgeleid dan op een normale afdeling. Volgens Anja van Es creëert dit ruimte om extra aandacht te bieden aan de bewoners waardoor de kwaliteit van zorg wordt verhoogd.
Investeren in ontwikkeling
Careyn hoopt met de leerafdeling het tekort aan personeel aan te pakken. Careyn gelooft in het investeren in de ontwikkeling van zorgmedewerkers.
“Met de dubbele vergrijzing om de hoek, zijn we continu bezig met vernieuwende oplossingen om duurzame zorg te kunnen blijven bieden. De leerunit is een concept dat hieraan bijdraagt”, aldus Petra van Dijk. “De zorgstudenten worden in Woerdblok als volwaardige medewerkers ingezet. Deze extra versterking komt ten goede aan de zorg van de afdeling.”
In Woerdblok komen twee leerlingen en vier stagiaires (verzorgende en verpleegkundige in opleiding) van ROC Mondriaan op de leerunit werken. ROC Mondriaan biedt de studenten extra begeleiding in de vorm van maandelijkse intervisiemomenten met de docent. De leerlingen zullen per half jaar rouleren naar een andere plek binnen Careyn zodat er ruimte is voor nieuwe leerlingen op de afdeling.
Positieve leercultuur
Careyn heeft inmiddels in elk district leerafdelingen opgezet. We weten nu uit ervaring dat er door deze vorm zelfstandigere beroepsbeoefenaars en meer collega’s kunnen worden opgeleid. Careyn hoopt hiermee blijvend extra personeel te kunnen inzetten op locaties en de deelnemers middels de positieve leercultuur te binden aan de organisatie. Nogmaals Petra van Dijk, manager zorg DWO/NWN:
“Als je verantwoordelijk bent voor het organiseren van de zorg op een afdeling, kom je meteen leerzame situaties tegen waar je als beginnende student normaliter pas later in je opleiding mee te maken krijgt. Een voordeel van de leerunit is dat studenten enorme stappen kunnen maken in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.”
zij-instromers
Eerst barman, straks verpleegkundige:
zij-instromers beginnen aan ‘nieuwe’ opleiding
ALBEDA, CAREYN & REINIER DE GRAAF STARTEN NIEUW LEERWERKTRAJECT
zij-instromers
Eerst barman, straks verpleegkundige:
zij-instromers beginnen aan ‘nieuwe’ opleiding
ALBEDA, CAREYN & REINIER DE GRAAF STARTEN NIEUW LEERWERKTRAJECT
Op 1 september is de nieuwe opleiding Mbo-verpleegkundige (bbl) van Albeda, Careyn en het Reinier de Graaf ziekenhuis van start gegaan. Albeda Zorgcollege verzorgt namens Careyn en het Reinier de Graaf ziekenhuis een uniek leerwerktraject van 3,5 jaar in een speciale klas met studenten. Zij krijgen de mogelijkheid om nog breder opgeleid te worden tot verpleegkundige: ze doen tijdens de opleiding praktijkervaring op in het ziekenhuis én in de verpleeg- en thuiszorg.
Het is de eerste keer dat de twee zorgaanbieders en het opleidingsinstituut op deze manier gaan samenwerken.
Zij-instromers
De eerste groep studenten voor de opleiding is divers te noemen. Freya Etman, Adviseur Leren & Ontwikkelen van het Reinier de Graaf, licht toe:
“Vanuit het Reinier de Graaf en Careyn gaat het om interne medewerkers die zich willen omscholen, maar ook om mensen die de stap maken vanuit branches als de horeca, marine en het onderwijs. Deze zij-instromers brengen weer waardevolle kennis en ervaringen mee, die van pas kunnen komen in hun nieuwe rol als verpleegkundige in het ziekenhuis en in de thuiszorg.”
Vaste plek in het opleidingsaanbod
Albeda, Careyn en het Reinier de Graaf kijken ook al vooruit naar de toekomst. Zij hebben een intentieverklaring getekend om de nieuwe opleiding een vaste plek te geven in hun opleidingsaanbod. Jaarlijks zal een nieuwe klas van start gaan. De studenten krijgen om en om les op locaties van Careyn en het Reinier de Graaf, zodat de ze ook ervaring buiten hun eigen werkomgeving opdoen.
Bekijk de video
Organisatoren en leerlingen komen aan het woord in de video (3 min.) over de aftrap van het leerwerktraject.
Medewerkersraadpleging
Actie!
Een lekker koekje bij je teamvergadering
Mera al ingevuld?
Jullie hebben allemaal een e-mail gekregen voor deelname aan de Medewerkersraadpleging (MeRa). In deze mail staat een link naar een vragenlijst, waarmee je je mening over werkgever Careyn kunt geven. De vragenlijst bevat 13 gesloten vragen en 1 open vraag. Het invullen hiervan kost slechts enkele minuten van je tijd.
ACTIE: Petit Glacé koekjes voor je team
Heeft jouw complete team de MeRa ingevuld? Meld het ons en maak kans op deze doos vol heerlijke Petit Glacé koekjes.
Meld het snel – uiterlijk 25 september – met een mailtje aan communicatie@careyn.nl (vermeld daarin de naam van je team).
5 x 5 Winnaars
Voor elk district en ook voor bedrijfsvoering/ondersteunende diensten zijn 5 doosjes beschikbaar. Winnaars worden willekeurig getrokken uit de binnengekomen reacties.


Waarom de medewerkersraadpleging?
Careyn wil continu verbeteren en daarom is jouw mening als medewerker belangrijk.
Wat gebeurt er met de resultaten?
De resultaten zijn anoniem. Je naam wordt nergens genoemd. Zorg ervoor dat je bij het invullen van de open vraag geen verwijzingen naar jezelf, je locatie of functie of naar andere personen noteert. Zo blijft de anonimiteit voor iedereen verzekerd.
Careyn gebruikt de resultaten om verbeteringen door te voeren. De resultaten worden nadrukkelijk niet gebruikt voor beoordelingsdoeleinden.
De medewerkersraadpleging wordt door Careyn zelf uitgevoerd. We maken daarbij gebruik van een applicatie van het bureau QDNA. Na sluitingsdatum van de raadpleging zullen de resultaten met je worden gedeeld. Je ontvangt hier bericht over van je manager.
VRIJWILLIGERS
Vrijwilligers werven
Wervingsflyer voor onze locaties
VRIJWILLIGERS
Vrijwilligers werven
Wervingsflyer voor onze locaties
Op veel Careyn locaties is het werk van vrijwilligers door de Corona lange tijd stil gevallen. Daardoor is het aantal vrijwilligers sterk afgenomen. Gelukkig zijn we nu het ergste voorbij en is hun onmisbare inzet nu weer mogelijk, al moeten we nog altijd alert blijven en de geldende regels in acht nemen.
Vanuit diverse hoeken klinkt het geluid om nieuwe vrijwilligers te werven. Daarvoor hebben we een maatwerk-flyer ontwikkeld die je eenvoudig ook voor jouw locatie kunt inzetten.
Wervingsflyer voor jouw locatie
Het betreft een format voor een A5 flyer (2 pagina’s), waarmee jouw locatie snel en effectief vrijwilligers kan werven. De inhoud is deels vaststaand en deels maatwerk. Dat geldt ook voor de foto’s.
De flyer kun je binnenshuis verspreiden, maar ook heel goed huis aan huis in de omgeving. Dat werkt natuurlijk beter!
Belangstelling?
Neem contact op met communicatie@careyn.nl
Meer in de Toolkit
In de Toolkit Communicatie vind je ook meer algemene middelen voor vrijwilligers:
- Wervingsfolder (districtsniveau)
- Informatiebrochure, beknopte handleiding voor teams en vrijwilligers (districtsniveau)

Voorbeeldflyer voor Careyn Buitenhof, Utrecht
Servicebureau


De vijf collega’s van ons Service Bureau geven zo goed mogelijk antwoord op alle vragen binnen de organisatie. Zij staan iedere werkdag klaar voor al jullie telefoontjes en mails. Vaak krijg je direct antwoord, soms moet het Service Bureau eerst wat uitzoeken of moet de vraag door naar een expert en volgt het antwoord iets later. Het Service Bureau werkt met veel plezier om jou weer een stap verder te helpen.
“Ik wil meedoen met het Fietsplan, hoe regel ik dat?”
“Het Fietsplan hoort bij het Meer Keuze Systeem van Careyn. Behalve het Fietsplan, kun je ook bijvoorbeeld verlof kopen of verkopen via het Meer Keuze Systeem. Meer informatie en het aanvraagformulier vind je in het programma Mijn Topdesk:
- Via een Careyn PC ga je naar Alle Programma’s, klik op Webportals en klik daarna op Mijn Topdesk.
- Vanuit huis ga je op internet naar de website thuis.careyn.nl, klik op het icoontje Mijn Topdesk, klik op Topdesk ADFS 3.0 en log in met je inloggegevens van je Careyn netwerkaccount.”
Groetjes, Saskia Simmerman
Heb jij een vraag?
Stel ‘m aan het Service Bureau

Tip
Kijk voor het laatste nieuws op CareynPlein
Of ga naar Mijn Topdesk voor je vragen en verzoeken