10 november: Dag van de Mantelzorg

Dankjewel Marco, welkom Mark!

Drie digitale teams voor beeldzorg

Werk een dienst bij een ander team 

Van je familie moet je het hebben

Bestellen kan vanaf vandaag

Workshops en meer

Wij geven Careyn fotoboeken weg

Dag van de mantelzorg

Meer power voor onze onzichtbare helden

Mantelzorgers zijn onzichtbare helden! Ze zorgen voor een ziek familielid, vriend of buur. Die zorg is vaak onzichtbaar. 

Er zijn bijna 5 miljoen onzichtbare helden: in de omgeving van onze cliënten en ook veel onder onze collega’s. Wat mantelzorgers doen is niet vanzelfsprekend, het is bijzonder en verdient waardering en ondersteuning.

Werkgever helpt!

Ben jij mantelzorger? Dan kom je wellicht in aanmerking voor een aantal Wettelijke regelingen:

Calamiteitenverlof

Als je een keer onverwachts naar huis moet…. soms een paar uur, soms enkele dagen. 

Kortdurend zorgverlof

Als je ineens voor je naaste moet zorgen en je veel moet regelen, maar ook als de zorg steeds intensiever wordt en het je even teveel wordt. 

Langdurend zorgverlof 

Als je langere tijd voor een naaste moet zorgen, kun je langdurend zorgverlof opnemen. 

Onbetaald verlof

In overleg kun je extra, onbetaalde verlofdagen opnemen of een bepaalde periode minder uren werken.

Wet Flexibel Werken

Dit regelt de mogelijkheid voor werknemers om thuis of op aangepaste tijden te werken. Meer info over deze regelingen vind je hiernaast in de module ‘Aan de slag op werk’. 

Overweeg je gebruik te malen van een regeling, neem dan contact op met je leidinggevende.

Kaartjes “Mantelzorger bedankt”

Ook jij komt ze elke dag tegen: partner, familie  of vrienden die een bijdrage leveren aan de zorg voor onze cliënten. Toon je waardering met een kaartje. Om persoonlijk uit te reiken of achter te laten bij je bezoek aan je cliënt. Keuze uit 2 ontwerpen.

Te bestellen in onze toolkit

Ben jij goed toegerust als mantelzorger?

Aan de slag op het werk

regelingen, oplossingen, bespreekbaar maken 

Aan de slag met mijzelf

balans en tijd vinden, grenzen stellen en omgaan met veranderingen 

Aan de slag thuis

zorg regelen, mantelzorg delen, even vrijaf nemen van de mantelzorg, enz.

S@men Beter Thuis steunt mantelzorgers

Heb jij contact met mantelzorgers? Wijs hun dan op de website van S@men Beter Thuis. Deze biedt praktische ondersteuning aan zorgontvangers en hun mantelzorgers. De zelfredzaamheid en eigen regie worden ondersteund met informatieve instructiefilmpjes, online cursussen en tips. Er zijn 2 hoofdonderwerpen: verzorgen en verplaatsen.

Voorbeeld: overeind komen na een val

In deze video (6 min.) worden een aantal technieken gedemonstreerd om overeind te kunnen komen na een val. 

Raad van Bestuur

Dankjewel Marco,
welkom Mark!

1 november gaf Marco Meerdink tijdens zijn afscheidsbijeenkomst, symbolisch de voorzittershamer over aan Mark Van Houdenhoven.

Kennismakingstour

Mark maakt de komende maanden een tour van werkbezoeken door heel Careyn. Hij gaat langs bij de districten en ondersteunende diensten, bezoekt locaties en praat met medewerkers en managers om in korte tijd een goed beeld te krijgen van Careyn.

Stuur Mark een welkomstfilmpje (foto)

Om binnen twee maanden alles te weten te komen over Careyn en alle mensen te ontmoeten, gaat niet lukken. Maar we kunnen we hem wel helpen een heel eind te komen.

We nodigen iedereen uit om op eigen wijze Mark welkom te heten. Laat jullie creativiteit de vrije loop en deel met hem wat jullie leuk vinden. Van een zelf geschoten filmpje, een groet van een cliënt, BFF collega’s op de foto, de beste koffie, jullie lekkerste recept of tips uit jullie regio, stad of dorp. Het mag over van alles gaan.

We zien heel graag jullie inzendingen in onze mailbox.
Sturen naar communicatie@careyn.nl

Benieuwd naar het eerste interview met Mark? Bekijk de video:

Raad van Bestuur

Dankjewel Marco, welkom Mark!

1 november gaf Marco Meerdink tijdens zijn afscheidsbijeenkomst, symbolisch de voorzittershamer over aan Mark Van Houdenhoven.

Kennismakingstour

Mark maakt de komende maanden een tour van werkbezoeken door heel Careyn. Hij gaat langs bij de districten en ondersteunende diensten, bezoekt locaties en praat met medewerkers en managers om in korte tijd een goed beeld te krijgen van Careyn.

Stuur Mark een welkomstfilmpje (foto)

Om binnen twee maanden alles te weten te komen over Careyn en alle mensen te ontmoeten, gaat niet lukken. Maar we kunnen we hem wel helpen een heel eind te komen.

We nodigen iedereen uit om op eigen wijze Mark welkom te heten. Laat jullie creativiteit de vrije loop en deel met hem wat jullie leuk vinden. Van een zelf geschoten filmpje, een groet van een cliënt, BFF collega’s op de foto, de beste koffie, jullie lekkerste recept of tips uit jullie regio, stad of dorp. Het mag over van alles gaan.

We zien heel graag jullie inzendingen in onze mailbox.
Sturen naar communicatie@careyn.nl

Benieuwd naar het eerste interview met Mark? Bekijk de video:

Aan alles komt een eind

Beste collega’s,

Aan alles komt een eind. 1 November was mijn laatste dag als bestuursvoorzitter van Careyn. De afgelopen jaren waren intens en soms indringend. Samen hebben we veel overwonnen en zijn we steeds sterker geworden. 

Hebben we verdriet en tegenslagen gedeeld. En plezier en trots gevierd. Nu zijn we een sterke, weerbare organisatie. Een organisatie die de toekomst met vertrouwen tegemoet ziet. Ik ben er trots op dat ik die reis samen met jullie heb mogen maken. Samen hebben we onze kracht getoond. Samen hebben we laten zien hoe sterk vakmanschap, professionaliteit, bevlogenheid en passie zijn.

Daardoor doen we elke dag wat we doen: het verschil maken voor kwetsbare mensen, die ons even of langer nodig hebben. 

Om hen te helpen zelf zo lang mogelijk zelf richting en betekenis aan hun leven te geven.

Ik ben er trots op dat ik jullie vertrouwen en steun kreeg. Heel veel dank daarvoor. Ik zal dat nooit vergeten. Dank ook voor het mooie afscheid dat jullie mij hebben gegeven. Zeer gewaardeerd! 

Ik zal Careyn, mijn Careyn, blijven volgen. Ik wens jullie allen alle goeds, persoonlijk en professioneel.

En ik wens Mark, mijn opvolger, veel succes. Ik geef met een gerust hart het stokje aan hem over.

Hartelijke groet,
Marco

Beeldzorg

DRIE DIGITALE TEAMS VOOR BEELDZORG

Met beeldzorg klaar voor de toekomst

Steeds meer ouderen en kwetsbare mensen, vaak met meerdere zorgvragen tegelijk. Minder zorgprofessionals. De werkdruk is hoog. We kunnen niet méér werk verzetten dan we nu doen. Toch blijven wij ons verantwoordelijk voelen voor goede zorg. 
We willen goede zorg blijven bieden. Het komt dus aan op slimmer werken, andere vormen van zorg en de zorg anders organiseren.

Beeldzorg kan helpen

Voor goede zorg in de wijk is niet altijd thuisbezoek nodig. Zorg kan deels bestaan uit beeldzorg. Collega’s in de wijk blijven cliënten ondersteunen bij zorgvragen waarvoor zij onmisbaar zijn. Zo helpen we cliënten op maat. En verlagen we de werkdruk in de wijkteams. Er komen bij Careyn drie digitale teams die beeldzorg gaan leveren. Het digitale team ZHE is al gestart, er komt één digitaal team voor US/UW vanaf november en later volgt er ook een team in DWO-NWN.

Leg met beeldzorg de lijn naar de toekomst!
  • Beeldzorg is alle zorg die we digitaal verlenen, via het beeldscherm. De cliënt krijgt hiervoor de Compaan ter beschikking; een speciale, eenvoudige tablet. 
  • Via beeldzorg leg je makkelijk en op elk moment persoonlijk contact met een cliënt.
  • Met beeldzorg zorgen we nóg beter voor onze cliënten. Dit blijkt na een proefperiode van een jaar in ZHE en bij veel andere zorgorganisaties in het land.
  • Met beeldzorg gaan we samen iets nieuws leren! Het is vast even wennen, maar het projectteam helpt ons op weg.
Wat betekent beeldzorg voor onze cliënt?
  • Cliënten krijgen met beeldzorg begeleiding bij bijvoorbeeld het innemen van medicatie, het toedienen van insuline of het helpen bij dagstructuur.
  • Cliënten hoeven niet op een thuisbezoek te wachten, krijgen zorg binnen een afgesproken tijdvak van een half uur, ervaren rust en ontspanning tijdens het contact en voelen zich meer zelfstandig.
  • Cliënten (én collega’s!) ervaren beeldzorg als net zo warm en persoonlijk als een thuisbezoek.
Wat betekent beeldzorg voor jou en je collega’s?
  • De digitale teams begeleiden cliënten met bepaalde zorgvragen. Zij werken samen met de wijkteams om cliënten goede zorg te bieden. Collega’s richten samen vanuit ieders deskundigheid de fysieke zorg en beeldzorg optimaal in voor de cliënt. 
  • De wijkverpleegkundige blijft altijd verantwoordelijk voor het hele pakket aan zorg.
  • Met beeldzorg krijg je meer mogelijkheden om je werk in te richten zoals dat bij jouw situatie past. Collega’s met fysieke klachten kunnen weer werken dankzij beeldzorg. Zij zijn heel blij dat ze weer meedoen en zorg kunnen verlenen.

Flexrooster

Nieuw: het flexrooster 

Werk eens een dienst bij een ander team!

Hou jij van afwisseling? Wil je graag iets nieuws leren en andere ervaring opdoen? Je werkweek uitbreiden of min-uren wegwerken? Of onze planners helpen om de roosters goed gevuld te krijgen? Werk dan eens een dienst bij een ander team! Inschrijven gaat nu extra makkelijk met ons nieuwe flexrooster.

Een dienst bij een ander team
  1. Ga naar het medewerkersportaal
  2. Ga naar je rooster
  3. Filter links bovenin op ‘Flexrooster’
  4. Schrijf je in op een openstaande dienst in jouw regio 
  5. De dienst verschijnt in jouw rooster zodra de planningsconsulent de inschrijving heeft goedgekeurd.
  6. Jouw dienst niet goedgekeurd? Niet getreurd. Soms zijn er meerdere inschrijvingen en krijgt een medewerker met bijvoorbeeld meer min-uren voorrang op de dienst. Blijven proberen! 

Wijk of locatie 

Werk je in de wijk maar wil je ook eens op een locatie werken? Of andersom? Geen probleem, de collega’s helpen jou op weg. In de wijk zorgen de teams ook dat intramurale medewerkers gebruik kunnen maken van een teamtelefoon en helpen ze jou bij het gebruik daarvan. Op KMS lees je meer over gebruik van telefoons en registreren van kilometers op een extramurale dienst.

Praktijkverhaal

Van je familie moet je het hebben

Praktijkverhaal van Margreet Meijer, Wijkverpleegkundige

Ze woonde in een groot, oud huis aan de rand van de wijk. Het huis stond vol met mooie spullen en antiquiteiten, gedurende generaties bijeen verzameld. Zij was hier zelf nog geboren en altijd blijven wonen. Sinds het overlijden van haar ouders woonde zij samen met haar zus in dit huis. Toen ook haar zus overleden was bleef ze alleen achter. Ze was 80+ en keek op een goed leven terug. Toen ze gezondheidsproblemen kreeg kwam ik 1x per week bij haar… 

Ik hielp haar bij de lichamelijke verzorging en nam de lopende medische zaken met haar door: medicatie, voedingstoestand en zonodig aanvullende diensten. Alles kwam voorbij en alles bespraken we.
Eén keer per week was genoeg, daarna kon ze er wel weer even tegen, zei ze altijd.

Geen sociaal contact

Ze kwam niet meer buiten en er kwam geen bezoek. Ze vertelde dat ze dat ook niet meer verwachtte. Het kwam erop neer dat ik de enige was die zij sprak in die week.
Haar stem was soms zo schor dat ze zich ervoor verontschuldigde, ze had hem in dagen niet gebruikt dus de stem moest er even inkomen.
Ik wilde een bezoekdienst van vrijwilligers en een dagbesteding voor haar regelen. Nee, ze hield het af. Het was te laat, zei ze. Ze miste de mensen van vroeger, familie of oude vrienden waar ze het altijd zo gezellig mee had gehad. Dat leven was er niet meer en ze had niet de moed om het met anderen weer op te bouwen. Tja en wélke anderen eigenlijk?
Een thuisbegeleider dan? Om samen met haar wat orde te scheppen in haar grote huis?
Nee hoor, niet nodig volgens haar.

Toen ik dat tegen haar zei, vertelde ze dat een nichtje met haar man haar was komen bezoeken.
Dit was erg gezellig geweest en ze hadden beloofd vaker te zullen komen.
Ze was erg gelukkig geworden van het bezoek.
En de bezoeken gingen door! En daarmee veranderde er ook wat…

Steeds netter en overzichtelijker 

Het duurde even voordat ik door had wát het nou precies was. Mevrouw knapte op van de intussen wekelijkse bezoeken, dat was duidelijk maar het leek ook wel opgeruimder, het huis werd steeds netter en overzichtelijker.
Maar die volle kast die daar altijd stond, was die nou weg? En was die vitrinekast nou leeg?
Die prachtige boekenseries waar ze mij zo graag over vertelde, waar waren die gebleven?
Ik zei dat ik zag dat er spullen úit het huis verdwenen waren en ik vroeg of daar een speciale bedoeling voor was. Misschien was ze met haar nichtje eens goed aan het opruimen?

Niet de bedoeling 

Ze vertelde toen dat haar nichtje iedere week iets meenam of later door een busje liet ophalen. Ze mocht best iets hebben en ze durfde er bovendien toch niets van te zeggen want dan zou ze niet meer komen en dát zou ze heel erg vinden.

Op een gegeven moment ging het zelfs zover dat ze bij voorbaat al zei wat ze de volgende keer mee zou nemen, vragen was al een gepasseerd station.
En ja, mevrouw was toch wel teleurgesteld want dit was eigenlijk niet de bedoeling, maar het was toch gezellig, er werd gelachen en och het waren maar spullen…
Ik vroeg raad bij hulpverleners uit mijn eigen netwerk maar zolang mevrouw het goed vond en met haar volle verstand toestond dat haar inventaris werd meegenomen kon niemand iets doen.

Een praktisch leeg huis 

In de zomer was ik drie weken met vakantie. Toen ik daarna naar deze mevrouw ging, trof ik haar in een praktisch leeg huis.
Een bed, een tafel en een stoel, wat spullen in de keuken, een tv op een plank en kale muren.
Het nichtje kon voorlopig niet komen, had ze tegen haar gezegd.
Mevrouw dacht zelf dat de belangstelling voorbij was, droevig keek ze om haar heen.
Ik was in shock.

Margreet Meijer

Margreet Meijer
Wijkverpleegkundige

Team-Kerstkaart

Bestel nu de nieuwe kerstkaarten

Bedankje naar je cliënten

Ook dit jaar weer kun je met een team-kerstkaart je cliënten bedanken en geluk wensen in het nieuwe jaar. 

De kaart (A6 formaat 148×105 mm.) is nu weer in drie versies, dus eventueel ook met je teamfoto of losse portretfoto’s.

Beperk je voor de teamfoto tot uitsluitend een foto (mag graag vrolijk zijn met kerstmutsen en zo). Ga niet met knip en plakwerk allerlei frutsels toevoegen, dat geeft alleen maar een rommelige indruk.

Bestel snel, uiterlijk 12 december 

De team-kerstkaarten zijn gratis (zolang het budget strekt).

Bestel hier jullie team-kerstkaart

Team-Kerstkaart

Bestel nu de nieuwe kerstkaarten

Bedankje naar je cliënten

Ook dit jaar weer kun je met een team-kerstkaart je cliënten bedanken en geluk wensen in het nieuwe jaar. 

De kaart (A6 formaat 148×105 mm.) is nu weer in drie versies, dus eventueel ook met je teamfoto of losse portretfoto’s.

Beperk je voor de teamfoto tot uitsluitend een foto (mag graag vrolijk zijn met kerstmutsen en zo). Ga niet met knip en plakwerk allerlei frutsels toevoegen, dat geeft alleen maar een rommelige indruk.

Bestel snel, uiterlijk 12 december 

De team-kerstkaarten zijn gratis (zolang het budget strekt).

Bestel hier jullie team-kerstkaart

Kort nieuws

4 frisse workshops voor zorgverleners 

fit en energiek leven en werken 

Op maandag 27 november a.s. kun jij samen met oud-schaatskampioen Jochem Uytdehaage en veerkrachtversterker Yvonne Lammertink in een interactieve, verrassende middag aan de slag met fit en energiek leven en werken.
Jochem en Yvonne vertellen beiden hun persoonlijke levensverhaal: zij dat van iemand met een ernstige handicap, hij dat van een topsporter. Hun inspirerende lessen helpen je om te gaan met stress en tegenslagen.

Meer info en inschrijven

LeesSimpel helpt ingewikkelde tekst te lezen

LeesSimpel is een app die je helpt ingewikkelde tekst te lezen. Bijvoorbeeld brieven van de overheid, bank of zorgverzekeraar. Je kunt LeesSimpel gratis downloaden in de App Store en in de Play Store. De app helpt je om de inhoud uit te leggen in eenvoudige taal:

  • Maak een foto van de tekst en lees in het kort wat er staat.
  • De app verzamelt geen gegevens en je hoeft geen account aan te maken.
  • Aan de app wordt geen geld verdiend. Het is ontwikkeld om het leven van mensen een beetje makkelijker te maken.  

LeesSimpel helpt ingewikkelde tekst te lezen

LeesSimpel is een app die je helpt ingewikkelde tekst te lezen. Bijvoorbeeld brieven van de overheid, bank of zorgverzekeraar. Je kunt LeesSimpel gratis downloaden in de App Store en in de Play Store. De app helpt je om de inhoud uit te leggen in eenvoudige taal:

  • Maak een foto van de tekst en lees in het kort wat er staat.
  • De app verzamelt geen gegevens en je hoeft geen account aan te maken.
  • Aan de app wordt geen geld verdiend. Het is ontwikkeld om het leven van mensen een beetje makkelijker te maken.  

Zorgverzekering Quiz!

Keuzestress bij het kiezen van de juiste zorgverzekering? Niet nodig! Op maandag 27 november 20:00 uur organiseert CareynPlus online de spannende Zorgverzekering quiz!
Kijk en speel mee en maak kans op mooie prijzen: 

  • een Smartwatch, 
  • een jaarabonnement op Basic-Fit. 
  • of een wellness cadeaubon.

Quizmasters zijn Luuk Touw en Frédérique Arnold. Zij gaan ook in gesprek met 2 experts: Martien Bouwmans (schrijver van het boek ‘Het zorgstelsel ontrafeld’) en Michael Bartelink (zorgverzekeringsexpert van vergelijkingssite Independer). Dus veel  handige tips en inzichten die helpen bij het kiezen van een nieuwe zorgverzekering.

Meer informatie en aanmelden

Careyn DWO/NWN

Samen werken aan goede zorg en welzijn

Op 2 november ondertekenden Careyn en een groot aantal andere maatschappelijke organisaties in gemeente Maassluis de samenwerkingsovereenkomst ‘Gezond en wel in woonservicegebied De Vloot’. Samen gaan zij werken aan een aanpak die aandacht geeft aan wonen, welzijn, zorg en participatie. Dat om ervoor te zorgen dat de bewoners van woonservicegebied De Vloot langer zelfstandig en fijn thuis kunnen blijven wonen en kunnen meedoen in een prettige omgeving.

Een Vlootcoach op locatie wordt bij deze aanpak de aanjager én verbinder; deze luistert, signaleert en onderneemt actie als het gaat om de behoeften van alle partijen in De Vloot. Ook stimuleert en helpt de Vlootcoach bij de samenwerking tussen alle bewoners, vrijwilligers en organisatie.

Careyn DWO/NWN

Samen werken aan goede zorg en welzijn

Op 2 november ondertekenden Careyn en een groot aantal andere maatschappelijke organisaties in gemeente Maassluis de samenwerkingsovereenkomst ‘Gezond en wel in woonservicegebied De Vloot’. Samen gaan zij werken aan een aanpak die aandacht geeft aan wonen, welzijn, zorg en participatie. Dat om ervoor te zorgen dat de bewoners van woonservicegebied De Vloot langer zelfstandig en fijn thuis kunnen blijven wonen en kunnen meedoen in een prettige omgeving.

Een Vlootcoach op locatie wordt bij deze aanpak de aanjager én verbinder; deze luistert, signaleert en onderneemt actie als het gaat om de behoeften van alle partijen in De Vloot. Ook stimuleert en helpt de Vlootcoach bij de samenwerking tussen alle bewoners, vrijwilligers en organisatie.

Actie

Maak kans op het boek  

‘Kennen wij elkaar?’

Dit fotoboek is samengesteld ter gelegenheid van het afscheid van Marco Meerdink als voorzitter raad van bestuur van Careyn. Wim van der Meeren, oud-bestuurder van zorgverzekeraar CZ, zorgde voor prachtige fotoportretten. Het zijn foto’s van onze cliënten.
De literaire bijdrage is van Raoul de Jong, over het leren kennen van zijn Opa. Raoul gaat met hem in gesprek, nu het nog kan.

“Soms hebben beelden meer zeggingskracht dan woorden. Een glinstering in de ogen, een milde glimlach, een ondeugende blik. Met deze levensportretten gaan we het gesprek aan met ouderen. Kennen we elkaar écht? De foto’s zeggen veel meer dan het verhaal van de ouderdom. Het vraagt om een speciale manier van kijken. Dan zie je de levens. Je ziet het spelende kind, de verliefde jongen, de verantwoordelijke moeder. De gezichten vertellen talloze mooie verhalen.”

We geven 10 boeken weg!