Kennismaking

Jij kunt méér doen voor je cliënt

Kat uitlaten in de zomerhitte

Klaar voor de zomer

En jullie complimenten voor de schoonmakers

50 jaar Rosendael
Drie dikke duimpjes voor onze kwaliteit en meer

Een mooi zomerboek voor jou?

CAREYN ACADEMIE

Maak kennis met onze academie

Routewijzer naar leren & ontwikkelen 

De Careyn Academie is in juni 2022 van start gegaan. Met het doel om leren & ontwikkelen nu en in de komende jaren te versterken vanuit de kernwaarden van Careyn en Jij op 1. Dat gebeurt in samenwerking met o.a. de districten, directie en Raad van bestuur. En met collega’s en samenwerkingspartners binnen en buiten Careyn.
Flits besteedt de komende maanden aandacht aan de academie. We beginnen met een kennismaking met het team.

Angelique Slooff

In 1995 ben ik als verpleegkundige komen werken bij Careyn en heb sindsdien verschillende functies bekleed. In 2000 heb ik mijn focus verschoven naar opleiden, leren en ontwikkelen. Wat ik daar zo leuk aan vind? Leertrajecten ontwerpen die de medewerker aan het bed helpen om prettig en professioneel  te werken. Dat de mensen voor wie we dingen maken hier echt iets aan hebben en er lol aan hebben om te leren! Dat is ook één  van de pijlers van de academie:  “Van moeten naar willen leren!” 

Ik behartig de focusgebieden Beroepsopleidingen en Bevoegd en bekwaam. Daarnaast ben ik de contactpersoon voor de districten ZHE en NWN/DWO.  

Bibianne Boumans

Ik ben freelance opleidingsadviseur bij het té gekke academieteam. Ik werkte ooit op de Haagse Hogeschool als docent Branding & Marketingcommunicatie en geloofde niet langer in het geven van hoorcolleges. Ik ging sleutelen aan combinaties van online en offline leren. Daarmee werken nu jaarlijks meer dan 1.000 studenten.

Mijn kennis en ervaring zet ik nu met heel veel plezier en passie in voor Careyn. Mijn focusgebied is online werken en leren, met projecten als ECD en Gezonder roosteren.

Carel Mein

Half januari 2023 ben ik bij de Careyn Naast organisatorische aspecten rond de bouw van een academie vind ik het ook interessant om leer- en ontwikkelvraagstukken te analyseren en daar aantrekkelijke oplossingen voor te bedenken. Ik gebruik daarbij mijn ervaring als leidinggevende en als trainer, ontwikkelaar. Vanaf 2009 heb ik verschillende functies in de zorg gehad op het vlak van organisatieverandering, leren en ontwikkelen.

Binnen de academie zijn mijn focusgebieden Teamleren (o.a. Teambekwaamheid VRH) en Organisatieleren (o.a. VPT thuis en Leiderschap voor wijkverpleegkundigen).  En ik ben relatiebeheerder voor de districten UW en US.

Hadewych

Al heel mijn werkende leven ben ik verbonden aan de zorg. Gestart als HBO-V-er en steeds nieuwe en andere dingen opgepakt en in bijna alle sectoren: VVT, GGZ , ziekenhuis, eerstelijnszorg. Nu ben ik adviseur in leren en ontwikkelen. Het creëren van ontwikkel-mogelijkheden en het aanjagen van talenten daar word ik namelijk echt blij van! . 

Laten we het leren zo leuk en makkelijk mogelijk maken! Leuk? Ja geen moeilijk gedoe en op zoek naar plezier in het doen van nieuwe dingen en vooral die dingen inzetten waar je goed in bent. Hier ligt een mooie opgave voor de Careyn Academie. Ik heb er zin in om hieraan bij te dragen! 

Mijn projecten: leerportaal Rein&Careyn en VRH.

Diny van der Lee

Ik heb binnen Careyn (en haar voorgangers) gewerkt als verzorgende, receptioniste, en secretaresse. Nu ben ik backoffice medewerker binnen de Careyn Academie. Ik hou me vooral bezig achter de schermen: plaatsen van het scholingsaanbod, e-learning en meer in het leerportaal. Verder zorg ik ook voor plannen, registreren en rapporteren.  

Nathalie Quak

Na mijn HBO-V diploma, ben ik iets meer dan 22 jaar geleden begonnen bij één van de voorgangers van Careyn als wijkverpleegkundige. Na een aantal jaren ben ik gaan werken in de functie van praktijkopleider en zo in aanraking gekomen met opleiden. Omdat ik hier heel enthousiast van werd, ben ik steeds meer bij de afdeling opleidingen betrokken geraakt. Uiteindelijk werk ik nu alweer een hele tijd als medewerker van de Backoffice Opleidingen. Mijn werk bestaat onder andere uit plannen en organiseren van scholingen. Daarnaast houd ik mij ook veel bezig met subsidies en het leerportaal Rein & Careyn.

Met de Careyn Academie hopen we het leren binnen Careyn nog beter neer te zetten voor alle teams en medewerkers. Leren doe je tenslotte samen!!

Nelleke van Dijk

Ik werk nu al ruim 25 jaar bij Careyn in verschillende functies: als verpleegkundige in ziekenhuizen, verpleeg-verzorgingshuizen en de thuiszorg. En nu al weer 20 jaar bij de afdelingen Opleidingen, sinds enkele jaren in de functie van Medewerker Backoffice opleiden met het focusgebied beroepsopleiden.

Ik zorg onder meer voor aanvraagformulieren studie/ Leerarbeidsovereenkomsten,  opleidingsfacturen, erkenningen SBB, het onderdeel TOA en Compaztoetsen en contacten met scholen en leveranciers. Ik ben een vraagbaak voor iedereen, maar vooral voor de praktijkopleiders.

Careyn Zorgfonds

Jij kunt méér doen
voor je cliënt!

Als zorgmedewerker merk je soms dat een bewoner of cliënt iets nodig heeft, maar het financieel niet voor elkaar krijgt. Omdat het niet onder onze zorg valt en niet vergoed wordt door de verzekering of de gemeente. Iemand belandt dan tussen wal en schip. Je wil graag helpen, maar hoe? Denk in zo’n situatie eens aan het Careyn Zorgfonds.

Ingrid Böhm is binnen Careyn  expert FA (financial accounting) en lid van het bestuur van het Zorgfonds. 

“Wat ik zo leuk vind aan het Zorgfonds? Iemand iets geven waar hij of zij blij van wordt, daar word ik zelf ook blij van.”

Ingrid Böhm, Expert FA Careyn

Ingrid:  “Het Zorgfonds is er om de levenskwaliteit te verbeteren van mensen die aanvullende zorg of hulp nodig hebben, maar dit niet zelf kunnen betalen. Medewerkers zijn daarbij onze ‘linking pin’. Zij zien het als iemand iets extra’s nodig heeft en kloppen in schrijnende situaties bij ons aan. Met het geld dat wij als fonds opbouwen uit donaties kunnen we financiële hulp bieden. Die hulp is altijd eenmalig of tijdelijk, en voor iemand individueel of voor een groep clienten.”

Ingrid:  “Een van onze clienten werd onwel in de kerk en moest met de ambulance naar huis vervoerd worden. De rekening daarvan werd niet gedekt door de verzekering en betaalde hij zelf, met het geld waarvan hij eigenlijk een gehoorapparaat wilde kopen. Dat laatste kon dus niet meer. Toen een van onze medewerkers dat hoorde schakelde ze ons in. Met een gift van het Zorgfonds kon meneer toch een gehoorapparaat kopen. Zo kan een bescheiden bijdrage een grote verbetering opleveren voor iemands kwaliteit van leven.”

 

Maak ons Zorgfonds bekend

Reminder

Praktijkverhaal

Kat uitlaten in de zomerhitte

Praktijkverhaal van Margreet Meijer, Wijkverpleegkundige

Het was zomer en snikheet. Een echte hittegolf met een heus hitteplan en het was óók …vakantietijd!
Wegens een tekort aan invalkrachten ruilden de wijkteams in de stad onderling ook vaste krachten uit.  
Die ochtend fietste ik dus met een lijstje met voor mij nog onbekende cliënten naar de zeer warme binnenstad.

In het huis waar ik moest zijn kon ik met een sleutel naar binnen. Het was er heel stil, warm en benauwd. De mevr. lag nog op bed en had absoluut geen zin om op te staan.

Eerst de kat

Al mopperend en murmelend zei ze dat ik eerst iets anders moest doen dan waarvoor ik eigenlijk kwam. Ehhhh?  Wat dan?
“De kat uitlaten” zei ze. Verstond ik het goed? Zei ze dat ik de kat moest uitlaten? Met het laken half over haar gezicht wees ze met haar hand ongeduldig naar de muur waar een lang touw hing. Daarna wees ze met haar hand naar de tuin.

Dit meende ze toch niet? Jawel, dit meende ze wel.
Eerst de kat uitlaten, ondertussen kon zij dan wakker worden en daarna konden we verder.
Verder? Haastig keek ik nog een keer in het zorgplan, had ik iets over het hoofd gezien? Kon deze dame überhaupt wel uit bed? hoezo wakker worden? Ik was er nu toch? Ja hoor, ze kon uit bed en over een kat stond niets genoteerd.

Nu stond ik in dubio. Ging ik nu werkelijk de strijd aan met een half slapende, mopperende dame of zou ik eieren voor mijn geld kiezen?

Onder de boom

Door de warmte parelde ondertussen het zweet over mijn gezicht, liep de kat mauwend om mijn benen en bleek de dame alweer te slapen.
Resoluut nam ik een besluit. Ik griste het touw van de muur, haakte het vast aan het halsbandje van de kat en opende de deur naar de tuin.
En toen stond ik in een werkelijk prachtige, oude, ommuurde stadstuin! Enorme bomen, schitterende planten, bloemen, ik keek mijn ogen uit. Ik ging op een bankje onder een boom zitten en de kat, vast aan het zeker tien meter lange touw scharrelde rond. Dit had ik niet verwacht, dit was heerlijk!
Het carillon van de Domtoren speelde, de temperatuur was hier aangenaam, de kat liep tevreden door het groen, ik hield dit nog wel even uit.

Tijdnood?

Na een kwartier van volkomen rust en ontspanning maakte ik mij op om naar binnen te gaan.
Ik liep qua tijd natuurlijk enorm uit, ik moest dit ook verantwoorden naar andere cliënten en als ik mij realiseerde wat ik nog allemaal moest doen, zakte de moed mij in de schoenen. Waar was ik mee bezig?
Ik ging naar binnen en wat zag ik daar? Een frisse, zeer uitgeslapen mevr. zat aan de keukentafel, aangekleed en wel.
Verband- en zwachtelspullen stonden klaar, benen op een krukje, stoel (voor mij?) ervoor.
“Goedemorgen” riep ze opgewekt en ze knuffelde de kat die op haar schoot sprong.

Meebewegen met de cliënt

Toen ik later bij haar wegging was ik blij. Ik was geen conflict aangegaan en waarschijnlijk daardoor uiteindelijk geen tijd verloren dan wanneer ik dat wel had gedaan.
Soms moet je wat meebewegen met de cliënt en deze keer hield het beide hoofden koel!

Waarschuwing 

Wanneer je buiten je takenpakket (zorghandelingen) iets doet voor de cliënt begeef je je op glad ijs. Wees je altijd bewust van je handelingen. Cliënten kunnen de raarste dingen vragen waarop het soms moeilijk “nee” zeggen is. Wanneer een vraag vaker terug komt kan je beter kijken naar een structurele oplossing ipv iedere keer te weigeren en een conflict aan te gaan.

Maar lastig blijft het, volgende keer meer hierover.

Margreet Meijer
Wijkverpleegkundige

gezonde tips

Klaar voor de zomer!

Een warme zomer, zaligheid voor de een, een kwelling voor de ander. Voor iedereen geldt: houd je hoofd koel en volg onze tips voor gezond insmeren, voor verkoeling en voor een blijvend gezonde huid met de Skin vision app. Nu gratis te gebruiken met de zomeractie van Zilveren Kruis.

Heerlijk als de zon volop schijnt! Lekker in de tuin of naar het strand, buitenzwembad, speeltuin, terras of picknick in het park. Allemaal activiteiten waarbij één ding niet mag ontbreken: zonnebrandcrème. Hier de belangrijkste feiten over gezond insmeren.

  • Gebruik zonnebrandcrème  met minimaal factor 30
  • Let op houdbaarheid: zonnebrandcrème is na opening maximaal nog 12 maanden houdbaar.
  • Goedkope zonnebrandcrème hoeft niet van minder kwaliteit te zijn dan dure.
  • Smeer je iedere 2 uur opnieuw in. En ook opnieuw als  je hebt gezweet of gezwommen.
  • Per smeerbeurt minimaal 7 theelepels zonnebrandcrème gebruiken. Dat is ongeveer 35 milliliter.
  • En verder: het Huidfonds adviseert ‘weren, kleren, smeren’. Oftewel: probeer uit de zon te blijven als de zonkracht 3 of hoger is, draag beschermende kleding inclusief pet of hoed en een goede zonnebril.

Zorgen over een huidplekje? Check het snel met de SkinVision-app. Zo kun je eventuele huidkanker snel opsporen en laten behandelen.

Zomeractie Zilveren kruis

Diverse functies van de app zijn gratis. Het aanvragen van een check kost wel geld. Zilveren Kruis komt met een zomeractie: tot eind 2023 kun je kosteloos gebruik maken van SkinVision. Check gratis met SkinVision een verdacht plekje op je huid of een moedervlek die verandert. 

  • Heb je al een SkinVision account? Ga naar ‘Account’. Ga dan naar ‘Voer promocode in’. Vul hier de volgende promotiecode in: zkzomer2023
  • Heb je nog geen SkinVision account? Download hier de app of scan de QR-code hierboven met jouw telefoon. 
  • DRINK VOLDOENDE – Zeker twee liter vocht per dag (ook als je geen dorst hebt) en bij voorkeur water. 
  • VERMIJD INSPANNING – Vermijd inspanning vooral op de warmste uren tussen 12.00 en 16.00 uur. tips bij warm weer 
  • BLIJF UIT DE HITTE– Blijf binnen op de warmste uren. Draag buiten een hoofddeksel. 
  • ZORG VOOR KOELTE – Leg af en toe een natte handdoek in je nek. Neem een lauwe douche of bad. Laat de zonwering zakken en sluit de gordijnen. Doe ramen en deuren dicht als het buiten warmer is dan binnen en zet ze open als het buiten koeler is. 
  • ZORG VOOR ELKAAR – Help elkaar en je klanten en bewoners om deze adviezen op te volgen.

Actie Asito & Careyn

Zij gaan samen de lucht in

Jullie pluim voor onze schoonmakers!

ZHE – Locatie Oosthavenkade Vlaardingen
Ik zet graag onze ‘onzichtbare’ Claudia in het zonnetje. Voor dag en dauw zorgt ze ervoor dat wij een schone werkplek hebben. Claudia werkt hard, is veel te bescheiden en is door een hele zware periode gegaan. Ze is mijn zonnetje op de vroege ochtend, we maken altijd een praatje en ze is wat mij betreft onmisbaar!
ZHE – Hart van Groenewoud
Ik wil zeker graag een complimentje geven aan de medewerkers van Asito! Wat een lieve, vriendelijke en hartwerkende dames en heren zijn dit. Zo aardig voor onze bewoners, maar zeker ook voor ons. Als we iets vragen is het nooit teveel. Zeker nu we aan het verbouwen zijn in villa 1 is het echt aanpoten voor de medewerkers van Asito, respect voor wat zij daar allemaal moeten doen met vaak weinig extra personeel! Petje af, lieve dames en heren van Asito, bedankt voor alles wat jullie doen!!
ZHE – Locatie Rozenhoek, Hellevoetsluis
Ik weet dat Asito de ballonvlucht heeft aangeboden aan Careyn. Maar ik wil aangegeven dat ik een voorvrouw heb in Hellvoetsluis die ik een zeer warm hart toe draagt en altijd voor mij klaar staat en ook voor al onze bewoners. Daarom zou ik haar deze ballonvlucht graag heel erg gunnen. Zij verdient het dan ook echt om een keer in het zonnetje gezet te worden. Mijn voorvrouw is Derreline Francisca. Ik weet dat het voor medewerksters is van Careyn, maar ik wil het toch proberen.
ZHE – extramuraal Goeree Overflakkee
Ik wil graag een compliment geven aan Sissy, de schoonmaakster van Asito bij thuiszorg Careyn op Goeree Overflakkee. Zij heeft altijd een goede signaalfunctie. Zij maakt vaak schoon op vrijdag eind van de dag of in het weekend. Als er iets loos is aan een gebouw zoals lekkage, inbraak of ander onheil weet ze me altijd te vinden buiten kantoortijden. Zij doet dus niet alleen de schoonmaak, maar heeft een goede signalerende functie. Waarvoor dank!
ZHE – Team Villa 2, Spijkenisse
Hallo, bij deze wil ik een complimentje geven aan de dames van Asito. Mijn kantoor is altijd schoon en de prullenbak is geleegd. De dames staat iedere morgen open voor een praatje en communicatie over de werkzaamheden is een goed gesprek. Daarom een dikke pluim voor de medewerkers ze doen wat ze kunnen in de tijd die hun is gegeven.
US – Locatie Rosendael Utrecht
Mijn waardering voor de schoonmaak is door de jaren heen alleen maar gegroeid. Het lijkt zo vanzelfsprekend dat alles wordt schoongehouden, maar het is allesbehalve vanzelfsprekend. In mijn studententijd heb ik, als zomerbaantje, in een ziekenhuis in de schoonmaak gewerkt. Ik heb nog nooit fysiek zo’n pittige baan gehad en toen heb ik slechts een paar weken een inkijk gehad in het schoonmaak werk.
De corona periode is voor ons allemaal pittig geweest, maar zeker ook voor de schoonmaak… en dan nu weer de warme zomermaanden die we ingaan. Naast dat harde werken in soms lastige omstandigheden, zijn de medewerkers van Asito altijd vriendelijk naar bewoners en personeel.
Een schone werkplek zorgt voor meer rust in het hoofd en efficiënter werken. Dat komt zeker ook door hen en dat maakt ze onmisbaar. Eerlijk gezegd heeft de schoonmaak zelf een ballonvaart verdiend!!! Want door hen kunnen wij ons werk op een prettige manier uitvoeren.
US – Fysiotherapie Swellengrebel
Hierbij mijn compliment voor medewerkers van Asito. Wat fijn dat jullie er zijn om ons kantoor op Swellengrebel schoon te maken! Met alle spullen van ergo en fysio die soms in het kantoor staan is dit niet altijd makkelijk. Jullie hebben het druk, maar gelukkig wel tijd voor een kort praatje en een vraag is nooit teveel.
US – Tamarinde Utrecht
Wat een leuke actie dit. Toen ik pas net in dienst was van Careyn, tijdens de Coronaperiode, was ik regelmatig (bijna) alleen op de vijfde etage van Tamarinde. Ik vond het fijn daar één van jullie tegen te komen voor een vriendelijke goedemorgen en een schone werkomgeving, dank daarvoor! Ook nu het kantoor meestal weer goed gevuld is zie ik jullie graag. Jullie zijn de wat minder goed zichtbare harde werkers bij Careyn en jullie mogen zeker een keer in ‘t zonnetje staan! Mocht ik een ticket voor de ballonvaart winnen zal ik deze geven aan één van onze harde werkers aan het bed want ik durf absoluut niet te ballonvaren!
UW – Ergotherapie Snavelenburg
Ik wil onze collega’s van Asito graag complimenteren met hun altijd vrolijke glimlach die elke ochtend als je binnenstapt ervoor zorgt dat je weer met veel plezier binnenkomt. Daarnaast dragen ze met liefde zorg voor onze kantoren
DWO/NWN – Locatie Oosthavenkade Vlaardingen
Onze schoonmaakster op de Oosthavenkade in Vlaardingen verdient zeker een compliment, ze is, en gaat door een zware periode door het korte ziek zijn en overlijden van haar veel te jonge partner. Maar ze is er altijd en werkt keihard met af en toe een lach en een traan, ook dan zijn we er voor elkaar om steun te bieden.
DWO/NWN – Locatie de Ark
Mijn complimentje is voor Sylvia. Zij werkt in de Ark in Wateringen op VBL. Ik ken haar van de 3e etage, elke ochtend maken we even een praatje en geven als het nodig is elkaar de bijzonderheden door. Een harde werker die ook wel eens in het zonnetje gezet mag worden, hopelijk heeft ze geen hoogtevrees, want dat weet ik dan weer niet van haar.

Kort nieuws

Drie dikke duimpjes voor onze kwaliteit 

Eind mei hebben we met succes de toetsing doorlopen of we nog voldoen aan de eisen van het ISO-certificaat. Dat leverde drie dikke duimpjes op van de beoordelaars.

1. Voorbereid op toekomst en zorgakkoord
Auditoren van het KIWA zagen dat we goed voorbereid zijn op de toekomst en het zorgakkoord:, goede plannen, goede samenwerking en we lopen voorop Volledig Pakket Thuis (VPT). 

2. Focus op medewerkers en kwaliteit 
De auditoren zagen  aandacht voor onze medewerkers,  flexibel organiseren en aanpassen aan veranderende behoeften. Dat slaat op aspecten als (team)-bekwaamheid, roostering, kwaliteitscoaches en kwaliteitsverpleegkundigen. En ook dat we werken vanuit het perspectief van de cliënt en inzetten op positieve gezondheid.  

3.Verbeteren en vooruitgang 
We hebben hard gewerkt aan kwaliteitsverbetering en al veel stappen gezet. Onze inzet en prestatie is volgens de auditoren lovenswaardig. 

Nieuw in Toolkit: Powerpoint sjabloon  

Het Powerpoint sjabloon heeft een update gekregen. Er is nu standaard al wat meer fotobeeld in opgenomen en kun je ook kiezen uit meerdere titelpagina’s. Ga je een presentatie maken? Download dan het sjabloon.

US – Rosendael viert jubileum  

Careyn zorgcentrum Rosendael bestaat dit jaar 50 jaar. Dat laten zij niet ongemerkt voorbij gaan. Op maandag 28 augustus start een feestweek met een uiteenlopend programma voor bewoners, familie, medewerkers en vrijwilligers. Activiteiten ziin onder meer een sportdag, senioren-disco, film, muziek, high tea en zorgcircus. Ook is er een jubileumtentoonstelling over de geschiedenis van Zorgcentrum Rosendael en de omliggende wijk.

Zomeractie

We geven 5 vakantieboeken weg!

Welk boek wil jij in je vakantiekoffer? 
Stuur het nummer van je keuze naar communicatie@careyn.nl
Uit alle inzendingen trekken we 5 winnaars.

1


Deel 1 in de Miss Merkel-serie.
Angela Merkel is met pensioen en woont met man en mopshond op het platteland. Daar ontpopt ze zich tot detective. Een nieuwe carrière start, wanneer baron Philipp von Baugenwitz vergiftigd wordt aangetroffen in een kasteelkerker. Eindelijk weer een probleem dat opgelost moet worden! Gesteund door haar man Achim en haar lijfwacht Mike gaat Angela Merkel op zoek naar de moordenaar. Zal ze hem vinden? Of heeft een van de zes verdachte vrouwen het op haar gemunt…?

2


Jill Mansell, daar word je vrolijk van!  
Jill Mansell is een absolute bestsellerauteur (meer dan 2,5 miljoen boeken verkocht). Over Het zonnetje in huis: wanneer Lou de aantrekkelijke oudere broer van haar vriend Sammy tegenkomt, krijgt ze het meteen warm. Hij ziet haar alleen niet staan, toch?
Het zonnetje in huis zit vol verrassingen. Wie had kunnen denken dat de excentrieke Edgar Allsopp de oplossing zou hebben voor Lou’s problemen? 

3


‘Een topthriller: even ijzingwekkend als hartverscheurend.’ (Margriet).
Guillaume  Musso was jarenlang de bestverkopende auteur in Frankrijk, en zijn boeken worden in 36 landen uitgegeven. 
In de mysterieuze thriller Het meisje uit de Seine wordt op een ijskoude nacht in Parijs een jonge naakte vrouw uit de Seine gehaald. Ze leeft, maar kan zich niet herinneren wie ze is. Op een psychiatrische afdeling probeert men met een DNA-test haar identiteit te achterhalen. Ze blijkt een wereldberoemde pianiste, die twee jaar geleden zou zijn omgekomen bij een vliegtuigcrash. En dan ontsnapt ze uit het ziekenhuis.
Inspecteur Roxane Montchrestien krijgt de taak om de zaak uit te zoeken. Zo begint een wervelende zoektocht, dwars door Parijs, vol mysterie, leugens en intrige.

4


Unieke inkijk in de wielerkoers, van de hand van een van Nederlands beste wielerschrijvers.
Sommige ploegleiders groeiden in het verleden uit tot legendarische personages in het wielrennen – denk bijvoorbeeld aan Kees Pellenaars, Peter Post en José De Cauwer. Toch heeft de functie een wat mysterieuze status. Want wat doet een ploegleider precies en hoeveel invloed heeft hij nu eigenlijk op het koersverloop? Op meeslepende wijze vertelt Lidewey van Noord over succesvolle samenwerkingen en grandioze mislukkingen, over minutieuze parcoursverkenningen en snode scenario’s, over tactische keuzes in het heetst van de strijd en over omgaan met de nukken van grote kampioenen. 

5


Filosofische gids voor het stellen van goede vragen.
Socrates op sneakers, van Elke Wiss leert je de kunst van het vragen stellen met Socrates als raadgever.
In een tijd waarin iedereen door elkaar roeptoetert en meningen al snel dezelfde waarde als feiten krijgen, is de verbinding vaak ver te zoeken. We proberen de ander eerder te overtuigen van ons gelijk dan dat we samen op zoek gaan naar wezenlijke antwoorden. We praten liever dan dat we luisteren. 
Hoe mooi zou het zijn als je in iedere situatie precies dié vraag kunt stellen die leidt tot een goed gesprek? Elke Wiss leert je hoe je dat doet, met Socrates en andere filosofen als inspiratiebron. Socrates op sneakers is een filosofische gids met tips en tricks om vragen te stellen die verrassen en aan het denken zetten. Zodat je echte gesprekken kunt voeren die leiden tot verbinding. Met de ander, én met jezelf.

6


Geld gaat nooit over geld, maar over gedrag: wat je wel en niet doet. De keuzes die je maakt en het voorbeeld dat je als ouders geeft. Het ‘bijspekken’ van kinderen die nu al niet rond kunnen komen van hun zakgeld, levert vooral verwende huisdraken op. Maar, legt financieel deskundige Eef van Opdorp (bekend van het RTL 4-programma Uitstel van Executie) in dit boek uit: gedrag kun je veranderen. Ook je eigen voorbeeldgedrag. Gelukkig maar. Eef vertelt in Pubers & Poen op haar eigengereide, heerlijke Brabantse no-nonsense wijze wat je als ouder kunt doen om je kind een financieel sterke en vrije toekomst te geven. 

7


Anjet Daanje heeft de Libris Literatuur Prijs 2023 ontvangen voor deze roman.
Hoofdpersonage Eliza May Drayden, is al dood als de roman in het jaar 1847 begint. Ieder volgend hoofdstuk schuift ten opzichte van het voorgaande een stukje op in de tijd, totdat het verhaal in het elfde hoofdstuk in onze huidige tijd is aangeland. De roman vertelt dan ook niet over Eliza May Draydens leven, maar over haar roerige leven na de dood. De lezer leert Eliza May kennen via de levens van anderen, en via biografieën en verhandelingen over haar, want zij was de schrijfster van een uitzonderlijke roman, die tijdens haar leven werd verguisd, maar die in de loop van 170 jaar door steeds meer lezers als een meesterwerk wordt gezien.