Tweede expeditie

Voor een positieve mindset

Samen op weg naar duurzame zorg

Bewaak je saldo

Zorgtechnologie in De Rozenhoek

ZelfredzaamheidsRadar

Tweede expeditie

Voor een positieve mindset

Samen op weg naar duurzame zorg

Bewaak je saldo

Zorgtechnologie in De Rozenhoek

ZelfredzaamheidsRadar

Jij-op-1

27 september

Doe mee!

Directeuren en Raad van Bestuur hebben goed geluisterd en zijn blij met alle aanbevelingen vanuit de eerste expeditie op 7 juni jl. 

Daarom gaat het programma Jij op 1 nu verder met de volgende fase, waarin we samen de Koers voor Mensen & Ontwikkeling voor de komende drie jaar gaan bepalen. En we gaan ook meteen al starten met een aantal projecten. Eén daarvan is het teamplezier vergroten met een cheque voor een teamuitje. Kijk daarvoor bij mededelingen op Careynplein

EXPEDITIE 2 – 27 september in Rotterdam

We vinden het belangrijk om in gesprek met jou te blijven over de aanbevelingen en de projecten. Op 27 september is de volgende inspiratiemiddag. We gaan graag weer met jou in gesprek.

Het is ook  een middag om je te laten inspireren! Dit keer varen we mee (hint!) door de geschiedenis en toekomst van de stad Rotterdam. 

AANMELDEN

Wil je er ook graag bij zijn op 27 september, van 14.30 u – 17.30 uur?
Geef je op via jijop1@careyn.nl

Niet onaardig: ook deze EXPEDITIE valt onder werktijd.

Was je ook bij de vorige expeditie aanwezig?
Je bent ook bij deze editie weer van harte welkom.

Waar staan we?

De afgelopen maanden hebben we met veel mensen van Careyn gesproken over wat zij belangrijk vinden in hun werk. Dat hebben we gedaan in interviews en bij onze eerste expeditie, de inspiratiemiddag op 7 juni in Utrecht. 

Een aantal actiepunten zijn al duidelijk: jullie collega’s vinden het belangrijk om tijdens hun werk verbinding te hebben met mensen om hun heen en plezier te hebben in het team, zoals samen met collega’s op pad of leuke dingen doen, nieuwe contacten opdoen en een warm welkom krijgen. 

Andere dingen die werden genoemd zijn ruimte en flexibiliteit in het werk om zaken te kunnen regelen en dat de dingen die je nodig hebt goed werken.

Positieve taal

Voor een positieve mindset

We zijn ons er vaak niet van bewust wat een invloed taalgebruik kan hebben op jezelf én op de mensen om je heen. Als je jouw leven en werk meer richting wilt geven, dan is doelgericht denken essentieel. Het helpt als je dan jouw taal daarop aanpast. In het kort: als je resultaat wilt boeken, gebruik dan zoveel mogelijk positieve taal. Het heeft een groot effect op jezelf en op je collega’s en cliënten. Je onbewuste krijgt duidelijkere en pósitievere opdrachten van jou. Hoe mooi is dat!

Positief taalgebruik krijgt de komende maanden in Flits positieve aandacht. Hier de eerste tips.

Kies voor ’willen’

Ik moet dit goed doen, ik moet boodschappen doen, ik moet m’n mails nog beantwoorden. In het woord ‘moeten’ zit een verborgen dwang, het legt je onbewust iets op en dat voelt niet prettig. Ook al is er soms geen keuze, vergelijk het maar eens als je ‘willen’ of ‘gaan’ daarvoor in de plaats zet. Hier zit veel meer positieve energie in.  

Gebruik ‘en’ in plaats van ‘maar’

Je hebt gelijk, maar …… Hoe vaak horen we dat niet en dat is niet prettig, want het woordje ‘maar’ veegt alles wat daarvoor is gezegd eigenlijk van tafel. Gebruik je het woordje ‘en’ dan blijven beide zaken bestaan, dat wat er voor het woordje ‘en’ is gezegd en daarna. Gebruik het woordje ‘maar’ alleen als je een tegenstelling wilt duidelijk maken.

In gesprek met je cliënt

Positief taalgebruik hoort zeker ook thuis in je contact met cliënten en bewoners. Ken je ook nog de handige ezelsbruggetjes voor een goed gesprek? Hier komen ze:

  • Wees een OEN (= Open, Eerlijk en Nieuwsgierig)
  • Laat OMA thuis (= je eigen Oordelen, Meningen en Aannames)
  • Neem ANNA mee (= altijd navragen, niet zomaar aannemen)
  • Smeer NIVEA (= Niet Invullen Voor Een Ander)
  • Gebruik LSD (= luisteren, Samenvatten (= checken) en Doorvragen)

Careyn kent al langer het project ‘Samen goed in gesprek’. Dit project bevat een complete gereedschapskist. Daarmee kan elk team zich verder ontwikkelen in positief taalgebruik en met plezier blijven werken aan positieve gezondheid. Alles hierover is op CareynPlein te vinden.

Voorbeelden 

Negatief: “De meeste Nederlanders eten niet genoeg groente en fruit per dag”.
Positief: “Voel je fitter en energieker met meer groente en fruit”.

En een overbekend voorbeeld:

Negatief: “Het glas is halfleeg” 
Positief: “Het glas is halfvol”

En misschien is het wel helemáál vol….

Positieve taal

Voor een positieve mindset

We zijn ons er vaak niet van bewust wat een invloed taalgebruik kan hebben op jezelf én op de mensen om je heen. Als je jouw leven en werk meer richting wilt geven, dan is doelgericht denken essentieel. Het helpt als je dan jouw taal daarop aanpast. In het kort: als je resultaat wilt boeken, gebruik dan zoveel mogelijk positieve taal. Het heeft een groot effect op jezelf en op je collega’s en cliënten. Je onbewuste krijgt duidelijkere en pósitievere opdrachten van jou. Hoe mooi is dat!

Positief taalgebruik krijgt de komende maanden in Flits positieve aandacht. Hier de eerste tips.

Kies voor ’willen’

Ik moet dit goed doen, ik moet boodschappen doen, ik moet m’n mails nog beantwoorden. In het woord ‘moeten’ zit een verborgen dwang, het legt je onbewust iets op en dat voelt niet prettig. Ook al is er soms geen keuze, vergelijk het maar eens als je ‘willen’ of ‘gaan’ daarvoor in de plaats zet. Hier zit veel meer positieve energie in.  

Gebruik ‘en’ in plaats van ‘maar’

Je hebt gelijk, maar …… Hoe vaak horen we dat niet en dat is niet prettig, want het woordje ‘maar’ veegt alles wat daarvoor is gezegd eigenlijk van tafel. Gebruik je het woordje ‘en’ dan blijven beide zaken bestaan, dat wat er voor het woordje ‘en’ is gezegd en daarna. Gebruik het woordje ‘maar’ alleen als je een tegenstelling wilt duidelijk maken.

In gesprek met je cliënt

Positief taalgebruik hoort zeker ook thuis in je contact met cliënten en bewoners. Ken je ook nog de handige ezelsbruggetjes voor een goed gesprek? Hier komen ze:

  • Wees een OEN (= Open, Eerlijk en Nieuwsgierig)
  • Laat OMA thuis (= je eigen Oordelen, Meningen en Aannames)
  • Neem ANNA mee (= altijd navragen, niet zomaar aannemen)
  • Smeer NIVEA (= Niet Invullen Voor Een Ander)
  • Gebruik LSD (= luisteren, Samenvatten (= checken) en Doorvragen)

Careyn kent al langer het project ‘Samen goed in gesprek’. Dit project bevat een complete gereedschapskist. Daarmee kan elk team zich verder ontwikkelen in positief taalgebruik en met plezier blijven werken aan positieve gezondheid. Alles hierover is op CareynPlein te vinden.

Voorbeelden 

Negatief: “De meeste Nederlanders eten niet genoeg groente en fruit per dag”.
Positief: “Voel je fitter en energieker met meer groente en fruit”.

En een overbekend voorbeeld:

Negatief: “Het glas is halfleeg” 
Positief: “Het glas is halfvol”

En misschien is het wel helemáál vol….

Duurzaam

Samen op weg
naar duurzame zorg

De zorg voor mensen zit bij de medewerkers van Careyn in het DNA. Dat is ook waarom we er zijn. 

Maar de zorg voor het milieu is voor Careyn óók heel belangrijk. Careyn wil zorgen voor een leefbare omgeving. Voor bewoners en cliënten, voor medewerkers en vrijwilligers. Vandaag en in de toekomst.

Je ziet hier wat Careyn al heeft bereikt. De samenvatting in deze Flits is beknopt en dus onvolledig, maar laat wel zien dat we heel goed op weg zijn. Er is al veel om trots op te zijn.

Irene Straatsburg, programmamanager verduurzaming 

Arno van der Spek, facilitair specialist 

Duurzaam

Samen op weg
naar duurzame zorg

De zorg voor mensen zit bij de medewerkers van Careyn in het DNA. Dat is ook waarom we er zijn. 

Maar de zorg voor het milieu is voor Careyn óók heel belangrijk. Careyn wil zorgen voor een leefbare omgeving. Voor bewoners en cliënten, voor medewerkers en vrijwilligers. Vandaag en in de toekomst.

Je ziet hier wat Careyn al heeft bereikt. De samenvatting in deze Flits is beknopt en dus onvolledig, maar laat wel zien dat we heel goed op weg zijn. Er is al veel om trots op te zijn.

Irene Straatsburg, programmamanager verduurzaming 

Arno van der Spek, facilitair specialist 

Totale Footprint Careyn in 2021: 

9394 ton CO2 

Meer weten over Careyn en duurzaamheid? 

Neem contact op met 

Sinds 2016 is Careyn aangesloten bij de ‘Green Deal Duurzame Zorg’. In 2020 behaalden 9 zorglocaties het zilveren certificaat van de Milieuthermometer Zorg’. Met dat certificaat onderstrepen we ons maatschappelijk verantwoord ondernemen. 

De ambitie is om in 2022-2023 de andere zorgcentra in de Gemeente Utrecht en alle zorgcentra in de regio Rijnmond met meer dan 29 bedden op niveau brons te brengen. Daarvoor heeft Careyn concrete afspraken gemaakt met gemeente Utrecht en Milieudienst Rijnmond.

De ‘Green Deal Duurzame Zorg’ beschrijft voor de ouderenzorg vier onderwerpen

(klik hieronder voor meer info)

CO2-reductie
Careyn wil uiteindelijk een CO2 reductie van 95% ten opzichte van de uitstoot in het jaar 1990 bereiken. Veel oudere zorgcentra hebben nu nog gasinstallaties voor verwarming en warm water; die gasinstallaties worden op termijn vervangen door een andere vorm van verwarming, bijvoorbeeld een waterstofketel met hybride-warmtepomp.
10% van de elektriciteit die de hele organisatie nodig heeft, kopen we in als echte groene stroom. Daarnaast wekken we veel stroom zelf op met zonne-energie. In 2021 hebben we op daken van veel zorgcentra zonnepanelen gelegd, in totaal ongeveer 3000. De opgewekte stroom is goed voor ongeveer 10% van het totale energieverbruik van Careyn.
Ook de uitstoot die ontstaat door de producten die we inkopen zal omlaag moeten. We houden daarom onze CO2 uitstoot steeds nauwkeuriger bij. En we hebben een ‘CO2-routekaart’ geschreven over de afbouw van de CO2 uitstoot door aanpassingen in onze wijkgebouwen, zorgcentra en kantoren op de korte en lange termijn.

Elektrische fietsen
In twee districten hebben medewerkers elektrische fietsen getest. Zij waren met de fiets vaak sneller bij de cliënt thuis dan met de auto. Door het fietsen kwamen ze fris bij de volgende afspraak aan. Dat is goed voor het geluksgevoel van de medewerker en dat merkt de cliënt ook. Fietsende medewerkers denken niet alleen aan het milieu maar ook aan de eigen gezondheid.
Daarom kunnen steeds meer Careyn medewerkers een elektrische fiets gebruiken om naar de cliënten in de wijk te rijden.

Circulair werken
Careyn wil de afvalberg verminderen en zo veel mogelijk producten en materialen laten hergebruiken. Daarvoor wordt kritisch naar het inkoopbeleid gekeken. Alleen dat wat de cliënten en medewerkers nodig hebben wordt ingekocht. Ook maakt de afdeling Inkoop afspraken met leveranciers, zodat ze minder verpakkingsmateriaal leveren of het weer ophalen voor hergebruik. Wasserij CleanLease neemt bijvoorbeeld de plastic hoezen van de gewassen handdoeken en het schone beddengoed weer mee terug voor hergebruik.
Gezond leefklimaat
Daglicht, frisse lucht en uitzicht op groen hebben een positieve invloed op het welbevinden van onze bewoners, cliënten en medewerkers. Bij de verbouwing en nieuwbouw van onze zorgcentra maken we deze onderdelen nog belangrijker. Careyn maakt daarbij gebruik van het GPR-Gebouw van Agentschap NL. Met dat instrument krijgen we een beeld van de duurzaamheid van onze (toekomstige) gebouwen op vijf thema’s: energie, milieu, gezondheid, gebruikskwaliteit en toekomstwaarde.
Medicijnen in het afvalwater
In elk zorgcentrum van Careyn verzamelen we overgebleven medicijnen. Eén keer per week haalt een apotheekmedewerker de medicijnresten op. De apotheker zorgt ervoor, dat de medicijnen niet in het water terechtkomen.

Grip op je geld

Bewaak je saldo 

met een digitaal huishoudboekje en andere hulp

We gaan een moeilijke winter tegemoet met hoge energierekeningen en fors duurdere boodschappen. Veel collega’s hebben nu al moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Soms lukt het niet meer om je rekeningen te betalen. 

Flits gaat je nu en in komende maanden helpen bij het grip houden op je geld. We geven tips en adviezen over zuinig omgaan met energie over inzicht krijgen in je uitgaven. Je krijgt ook info over handige apps en instanties waar je aan kunt kloppen. We beginnen met het huishoudboekje en hulp bij het bewaken van je budget. 

Budgetcoach – gratis aanbod van Careyn 

De budgetcoach kan je helpen om jouw inkomsten en uitgaven op een rij te zetten en inzicht in je financiële situatie te krijgen. 
Je gaat kijken waar de kosten omlaag kunnen en de inkomsten omhoog. 
Je kunt je aanmelden via www.budgetcoachvoorjou.nl. 
In het eerste gesprek vraagt de budgetcoach naar je wensen en je doelstelling en welke schulden er eventueel zijn. Daarna volgt een budgetplan. 
De gesprekken zijn volledig vertrouwelijk; er zal geen informatie naar Careyn of je leidinggevende gaan. Alles wat besproken wordt blijft tussen jou en de budgetcoach.

Vuistregels voor financiële gezondheid 

Uit Nibud-onderzoek blijkt keer op keer dat wie een aantal gewoontes aanleert in geldzaken, een veel kleinere kans heeft om in geldproblemen te komen. Deze gewoontes heeft het Nibud in  vier vuistregels vertaald: 

  1. Check wekelijks je saldo en uitgaven 
  2. Plan jaarlijks je inkomsten en uitgaven 
  3. Spaar maandelijks 10 procent van je inkomen 
  4. 4Bewaar je administratie op een geordende manier.

Je vindt er meer over op de website van Nibud 

Digitaal huishoudboekje

Veel banken bieden een speciale app aan om een online huishoudboekje te maken. Deze koppelt jouw betaalgegevens direct aan de app, zodat je in één oogopslag een overzicht van je vaste lasten en inkomsten hebt. Kijk bijvoorbeeld eens naar 

  • Rabo Budgets (Rabobank)
  • Gripp app (ABN AMRO) 
  • ING Inzicht.

Vaak kun je in de ‘gewone’ app van je bank ook inzicht krijgen in je inkomsten en vaste lasten. Wil je snel een vaste lasten overzicht? Check dan de gewone app van je bank.
Wil je meer weten over digitale huishoudboekjes? Kijk dan eens bij de overheidswebsite Wijzer in geldzaken. Daar staat een uitgebreid overzicht van handige huishoudboekjes

Hallo, ik ben Yvonne Sanli, Budgetcoach …

… en ik ben geboren in 1965. Ik woon met mijn gezin in Delft.

Ik heb jarenlang met veel plezier gewerkt als Medewerker Personeelszaken en Salarisadministratie bij een aantal middelgrote tot grote organisaties. Ik heb altijd interesse gehad in de medemens en heb affiniteit met geldzaken. In mijn werk had ik regelmatig te maken met loonbeslagen en dit bracht me op het idee om mensen met geldproblemen te gaan helpen. Toen ik na een reorganisatie mijn baan kwijt raakte heb ik het roer omgegooid en een opleiding schuldhulpverlener/ budgetcoach gevolgd. 

In 2018 heb ik Budgetcoach-Delft opgericht. Sindsdien begeleid ik mensen om hun financiën en administratie op orde te krijgen. Kijk voor meer informatie over mijn  werkwijze op www.budgetcoachvoorjou.nl. 

Geldfit Test, met advies

Niet meer uitgeven dan op je rekening staat is best een uitdaging. Geldfit helpt jou om je geldzaken fit te houden! Als je deze eenvoudige test invult krijg je gericht advies. En vul je je postcode in dan zie je welke organisaties of regelingen in jouw buurt beschikbaar zijn. 

OPROEP

Wij stellen ‘prijs’ op jouw verhaal

Heb jij problemen gehad met het in de hand houden van jouw uitgaven? En ben je daar zelf of met hulp van anderen bovenop gekomen?  

Grote kans dat jouw verhaal anderen kan helpen. Neem contact met ons op met een mailtje naar communicatie@careyn.nl. Dan bekijken wij op welke manier jouw verhaal in Flits komt.

En komt jouw verhaal in de Flits dan krijg je van ons een kleine bijdrage in jouw budgetbewaking: een Hema gift Card.w.v. € 30,-

Innovatie 

Zorgtechnologie en digitale gadgets 

Op maandagmiddag 27 juni heeft het innovatieteam een interessante en leerzame innovatiemiddag georganiseerd voor de medewerkers van Careyn De Rozenhoek in Hellevoetsluis. 

Paulien van Diggelen, regisseur Welzijn: “Tijdens deze middag zijn er verschillende innovatieve producten gepresenteerd die ingezet kunnen worden binnen zorg en welzijn. Een belangrijk onderwerp van gesprek was natuurlijk ook hoe deze innovatieve producten kunnen worden ingezet in het positieve belang voor onze bewoners.” 

Meer technologie in de zorg 

Digitale gadgets en hulpmiddelen kunnen bijdragen aan de levenskwaliteit van onze cliënten en bewoners. Ze kunnen ook – beperkt – bijdragen aan de het oplossen van zorgtekorten.

Minister Helder (Langdurige Zorg en Sport) wil tekorten in de ouderenzorg aanpakken door in te zetten op beeldbellen, valsensoren en medicatieverstrekapparatuur.

Er komt geld voor coaches die zorginstellingen helpen om technologische innovaties goed in te zetten en in te voeren binnen de zorgorganisatie. En er komt een subsidie-regeling voor de inzet van gezondheidstechnologie thuis. 

Webinar

ZelfredzaamheidsRadar

Van Kleef instituut zoekt tips

Werk jij met de  ZelfredzaamheidsRadar (ZRR)? In het project ZRR+ wordt deze doorontwikkeld. Jij kunt daaraan bijdragen door deel te nemen aan de webinars in september.

Wat gaat er veranderen? De 15 domeinen van de ZelfredzaamheidsRadar worden aanklikbaar:.als je er op klikt krijg je tips en trucs om dat zelfredzaamheidstekort op te lossen. Meestal word je dan precies naar de juiste plek op Scouters gestuurd. 

Voor veel domeinen is op de website van Scouters al van alles te vinden. Denk aan aan- en uitkleden, huishoudelijke activiteiten en mobiliteit. Voor een aantal andere domeinen is minder informatie beschikbaar. Die domeinen zijn:

  • Lichaamstemperatuur
  • Contact met anderen
  • Normbesef
  • Leervermogen
  • Ontspanning

In twee webinars, die Van Kleef Instutuut samen met Scouters organiseert, willen zij oplossingen verzamelen voor die domeinen. Denk aan handige hulpmiddelen, een slimme volgorde of een trucje. 

Jij kunt daaraan meedoen!

Webinar 1

De domeinen ‘Lichaamstemperatuur’ en ‘Contact met anderen’ bespreek je op woensdag 7 september 2002, 10.30-12.00 (online)

Webinar 2 

De domeinen ‘Normbesef’, ‘Leervermogen’ en ‘Ontspanning’ bespreek je op dinsdag 27 september 2022, 10.30-12.00 (online)

Wil je meepraten? Meld je dan aan! Je kunt je gratis voor één of voor beide bijeenkomsten inschrijven.

Meer info en inschrijven op de website van Van Kleef instituut