We did it!

Ballonvaart voor jou?

Ga jij een nieuwe verpleegkundige begeleiden?

Jij kunt méér doen voor je cliënt

Toost op het leven en de dood

Gezonder Roosteren

GEZONDER ROOSTEREN IN HEEL CAREYN DOORGEVOERD 

We did it!

Het project Gezonder Roosteren nadert de afronding. Directeur Anja Jonkers (Utrecht West) was er nauw bij betrokken en is ongelooflijk trots op alle betrokken teams. Zij vertelt wat er allemaal is bereikt. 

“Ik ben ongelooflijk trots op alle teams die hier hard mee aan de slag zijn geweest. Het was echt een gezamenlijke prestatie. Iedereen heeft een bijdrage geleverd. Collega’s moesten wennen aan nieuwe roosterafspraken. Planners gingen aan de slag met het maken van basisroosters. Managers hebben hun teams intensief begeleid. De hele ondersteuning en ICT hebben administratief van alles opnieuw ingeregeld.”

Van elkaar leren 

“Onze planningsconsulenten zijn opgeleid om de kwaliteit van het roosteren te verbeteren. En ze werken in de hele organisatie professioneler samen. Bijvoorbeeld in vakgroepen om van elkaar te leren. Maar ook per locatie of regio, om meer grip op de eigen roosters te krijgen. We kunnen knelpunten in de roosters zo makkelijker oplossen.”

Ook intramurale invoering 

“Ook met de intramurale invoering van roostersysteem Ons® zijn we blij. We merken allemaal dat het fijn is dat je nu altijd en overal in je rooster kunt kijken. En het werkt werkt makkelijker voor planners. Het scheelt hen tijd en gedoe bij het roosteren. Ná de zomer gaan ook de behandelaren nog over naar roostersysteem Ons®. De stappen en tijdsinvestering van het ondertekenen en fiatteren zijn wel wennen, merken we. Daar gaan we nog goed naar kijken.”

Dashboard brengt roostergegevens in beeld

“We hebben ook een dashboard gemaakt. Daar kunnen we interessante cijfers op bekijken. Hoe efficiënt hebben we de afgelopen maand geroosterd? Waar komen we tekort? Het dashboard is een mooi middel om de capaciteit in beeld te hebben. Het is onderdeel van overleg tussen directeur, manager en planningsconsulent.”

Nieuw roosterhandboek

“En tot slot denk ik dat we veel hebben aan het nieuwe roosterhandboek. De spelregels zijn duidelijk en gelden voor iedereen. We hebben nu overal basisroosters, en die brengen rust en regelmaat. Het project is bijna afgelopen, maar met gezonder roosteren gaan we natuurlijk gewoon door. Een volgende stap is het nog gemakkelijker maken van samenwerking en uitwisseling tussen teams. Zo kunnen zorgcollega’s ook eens in een ander team en op een andere plek aan de slag gaan. “

Anja Jonkers

Welk Dreamteam zet jij in het zonnetje?

Actie Asito & Careyn

Altijd al willen doen… een ballonvaart?

“Al jaren ken ik haar, ze maakt onze kantoren schoon. ’s Ochtends vroeg als ik binnen kom en mijn eerste bakkie koffie tap, ontmoeten wij elkaar. Een vriendelijk ‘hallo, fijn dat je er weer bent’ beantwoordt ze met een glimlach en gaat verder met haar werk. Fijn momentje voel ik, voor ons beiden.” 

Elkaar een complimentje geven, we weten hoe belangrijk dat is, ook voor onze schoonmakers! 

Mail ons even jouw compliment aan de Asito-schoonmaker en je maakt kans op een ballonvaart. Wij bundelen alle reacties en spelen ze door naar Asito. 

Stuur je mailtje met compliment naar communicatie@careyn.nl. Uit alle reacties trekken we 4 winnaars. 

  • In de eerste week van september kunnen 4 Careyn collega’s gratis op ballonvaart. 
  • Vertrek is in Woerden en staat gepland op maandag 4 september (afhankelijk van het weer; reservedatum vrijdag 8 september). 
  • Opstijgen rond 19 uur (18:15 aanwezig). Meer detail-informatie volgt later. 

Ben jij een van de gelukkigen? Dan tref jij waarschijnlijk 3 totaal onbekende collega’s. Mooie invulling van ons Careyn motto ‘Samen nabij’, samen nabij in een ballonmandje! 

Asito & Careyn

Asito helpt ons aan een schone omgeving, vakkundigheid, zorgvuldig en met empathie. Niet alleen een schone werkplek, maar ook een veilige, hygiënische en vertrouwde omgeving: voor bewoners/cliënten, zorgverleners en bezoekers. 

Net als Careyn voert Asito ook het begrip ‘Samen’ in haar slogan: ‘Samen werken aan een betere leefomgeving’. 

In het kader van de dag van de zorg, 12 mei jl., heeft Asito aan ons 4 ballontickeTs beschikbaar gesteld. 

Actie Asito & Careyn

Altijd al willen doen… een ballonvaart?

“Al jaren ken ik haar, ze maakt onze kantoren schoon. ’s Ochtends vroeg als ik binnen kom en mijn eerste bakkie koffie tap, ontmoeten wij elkaar. Een vriendelijk ‘hallo, fijn dat je er weer bent’ beantwoordt ze met een glimlach en gaat verder met haar werk. Fijn momentje voel ik, voor ons beiden.” 

Elkaar een complimentje geven, we weten hoe belangrijk dat is, ook voor onze schoonmakers! 

Mail ons even jouw compliment aan de Asito-schoonmaker en je maakt kans op een ballonvaart. Wij bundelen alle reacties en spelen ze door naar Asito. 

Stuur uiterlijk 1 juli je mailtje met compliment naar communicatie@careyn.nl. Uit alle reacties trekken we 4 winnaars. 

  • In de eerste week van september kunnen 4 Careyn collega’s gratis op ballonvaart. 
  • Vertrek is in Woerden en staat gepland op maandag 4 september (afhankelijk van het weer; reservedatum vrijdag 8 september). 
  • Opstijgen rond 19 uur (18:15 aanwezig). Meer detail-informatie volgt later. 

Ben jij een van de gelukkigen? Dan tref jij waarschijnlijk 3 totaal onbekende collega’s. Mooie invulling van ons Careyn motto ‘Samen nabij’, samen nabij in een ballonmandje! 

Asito & Careyn

 Asito helpt ons aan een schone omgeving, vakkundigheid, zorgvuldig en met empathie. Niet alleen een schone werkplek, maar ook een veilige, hygiënische en vertrouwde omgeving: voor bewoners/cliënten, zorgverleners en bezoekers. 

Net als Careyn voert Asito ook het begrip ‘Samen’ in haar slogan: ‘Samen werken aan een betere leefomgeving’. 

In het kader van de dag van de zorg, 12 mei jl., heeft Asito aan ons 4 ballontickeTs beschikbaar gesteld. 

DWO/NWN: Buddy gezocht

Geef jij een collega een vliegende start?

WORDT BUDDY VOOR EEN PAS AFGESTUDEERDE COLLEGA VERPLEEGKUNDIGE

Binnen Careyn willen we graag dat pas afgestudeerde verpleegkundigen zich thuis voelen in hun nieuwe functie. In ons district DWO/NWN is er nu het buddy-schap “nieuw verpleegkundige”. 
Als buddy geef je hem of haar team-overstijgende begeleiding, om zo de horizon van de collega te verbreden en verdieping te geven aan de functie van verpleegkundige. Je kan het zien als een soort breed werkbegeleiderschap, maar dan zonder aftoetsen.

Wie ben jij?

Jij bent een enthousiaste verpleegkundige, minimaal 2 jaar gediplomeerd, die het leuk vindt om ervaringen te delen, te luisteren en te ondersteunen. Je bent in staat om interactief te helpen bij het verduidelijken van de rol, verwachtingen en praktische zaken rond het verpleegkundig vak binnen Careyn. Je bent verbindend op casuïstiek en helpt om de juiste vraag op de juist plek te krijgen.

Hoe werkt het?

Wanneer je je opgeeft voor de poule met buddy’s word je – als er een match gemaakt kan worden – benaderd door een HR collega. In een kort gesprekje wordt dan samen besloten of de rol van buddy op dat moment bij jou past en of je die ook wilt. 
Jouw begeleiding duurt maximaal 6 maanden en voor je tijdsinvestering krijg je een redelijke vergoeding, met een maximum van 20 uur.

Opgeven voor de buddypoule

Dat kan bij HR adviseur Mariette Bos: 
06 1322 1191 of mail M.Bos@careyn.nl

Hulp bij armoede

Jij kunt méér doen
voor je cliënt!

Ook in een rijk land als Nederland leven steeds meer mensen in armoede. Van alle Nederlanders leeft 6,2 procent, dat zijn iets meer dan 1 miljoen mensen, onder de armoedegrens. Van hen leven er 391.000 langdurig onder deze grens, dat betekent minstens vier jaar. Dat is 2,5 procent van de bevolking! Een behoorlijk aantal behoort tot onze cliënten. Wat kunnen wij als zorgprofessionals doen om hen extra te helpen? 

Hulp bij armoede

Jij kunt méér doen
voor je cliënt!

Ook in een rijk land als Nederland leven steeds meer mensen in armoede. Van alle Nederlanders leeft 6,2 procent, dat zijn iets meer dan 1 miljoen mensen, onder de armoedegrens. Van hen leven er 391.000 langdurig onder deze grens, dat betekent minstens vier jaar. Dat is 2,5 procent van de bevolking! Een behoorlijk aantal behoort tot onze cliënten. Wat kunnen wij als zorgprofessionals doen om hen extra te helpen? 

Staat jouw cliënt voor onvoorziene uitgaven of financiële problemen die hij/zij zelf niet kan betalen of oplossen? En kan dit niet betaald worden vanuit zorgverzekering familie, vrienden, of de bijzondere bijstand? Dan kun je eens kijken bij een van de verschillende fondsen die in deze situaties bijspringen. Hier een selectie.

1. Stichting Present

Als er klusjes gedaan moeten worden bij je cliënt, kunnen de vrijwilligers van Stichting Present misschien daarmee helpen. Denk aan schilderwerk, de tuin bijhouden of schoonmaken in en om het huis. Vrijwilligers van Stichting Present kunnen ook activiteiten organiseren. Naast praktische hulp kunnen ze ook bijdragen aan sociaal contact, met samen koffie drinken, een wandeling maken of een spelletje doen. Via deze website kun je als hulpverlener jouw cliënt aanmelden. 

2. Nationaal Ouderenfonds

Het Nationaal Ouderenfonds zet zich in voor alle ouderen in Nederland. Hun pijlers: actief ouder worden, het inspireren tot een leeftijdsvriendelijke omgeving en het bestrijden van eenzaamheid. Daarom bieden ze allerlei activiteiten aan waar mensen elkaar ontmoeten. Zie je dat je cliënt moeite heeft met het zelfstandig boodschappen doen en niet altijd een kind of familielid in de buurt heeft die hem/haar daarbij helpt, dan kun je kijken of het fonds uitjes in jouw gemeente regelt met de BoodschappenPlusBus. Voor een rit naar de supermarkt of een uitje wat verder weg. Ook kun je via het Ouderenfonds hulp krijgen om je cliënt wegwijs te maken in de digitale wereld. 

3. SUN – Stichting Urgente Noden

Mensen in acute financiële nood helpen met een gift of renteloze lening. Verspreid over het land zijn er 26 noodhulpbureaus van SUN Nederland die in ruim 100 gemeenten jaarlijks duizenden mensen op deze wijze ondersteunen. Hulpverleners doen een aanvraag. Voorwaarde is dat de situatie van de cliënt urgent is. Denk bijvoorbeeld aan gezinnen waar kinderen zonder eten naar school gaan, families waar geen geld is voor een goed bed of waarvan hun woning dreigt afgesloten te worden van gas en elektra, omdat de rekening niet meer kan worden betaald. Hier vind je meer informatie over het doen van een aanvraag.

4. Stichting Armoedefonds

Deze stichting wil armoede heel breed aanpakken. Zo kun je aankloppen voor hulp als je de huur niet kunt betalen, is er een speciaal project om menstruatiearmoede tegen te gaan (geen tampons of maandverband kunnen betalen en daardoor niet naar school of werk kunnen). Het fonds richt zich ook op ouderen. 

Het Armoedefonds levert zelf geen hulp aan individuele cliënten maar ondersteunt plaatselijke organisaties die zich bezighouden met directe armoedebestrijding. De website Hulpbijarmoede.nl brengt hulpzoekende en hulporganisaties samen. Vul je woonplaats in en krijg een overzicht van hulporganisaties in de buurt.

5. Vincentiusvereniging

De Vincentiusvereniging biedt directe en persoonlijke hulp aan gezinnen en alleenstaanden die in armoede leven of daarin dreigen terecht te komen. Dit kan gaan om hulp in de vorm van een financiële bijdrage of in goederen. Het gaat veelal om ondersteuning in acute nood. Denk hierbij aan het vervangen van een wasmachine of koelkast, een fiets, leefgeld in afwachting van een uitkering of onverwachte medische kosten. Ook verzorgt de Vincentiusvereniging onder meer vakantieweken voor minima. De Vincentiusvereniging heeft verspreid over het land lokale afdelingen.

In de volgende Flits een interview met Ingrid Böhm, bestuurslid van het Zorgfonds. Dan ook aandacht voor hun nieuwe folder. 

Praktijkverhaal

Toost op het leven en de dood

Praktijkverhaal van Margreet Meijer, Wijkverpleegkundige

Hij was al heel lang ziek en ik kwam ook al heel lang een paar keer per week bij hem.
Eigenlijk had hij meer zorg nodig maar dit was wat hij, volgens zíjn norm, kon accepteren.
Een trotse man die toch iets als ‘falen’ voelde bij het krijgen van zulke persoonlijke hulp.

Er zat natuurlijk niets van falen bij. Hij had een ingewikkelde stoma met veel complicaties waar altijd iets mee was. Met name de laatste twee jaar waren zwaar voor hem. Geen uitzicht meer op herstel en tobbend met een lekkende stoma, steeds zwakker wordend, het leven uitlevend…
Ik kwam graag bij hem, altijd op zoek naar manieren om het hem zo makkelijk mogelijk te maken, voor zover dat ging. Er werd ondertussen ook veel gepraat, gelachen en af en toe pinkte hij zijn tranen weg.

Het kon gebeuren dat zijn stoma op rare tijden ging lekken en dan moest hij de dienstdoende hulpdienst bellen maar als hij wist dat ik op die momenten nog aanwezig was, dan belde hij mij.
En ik ging dan naar hem toe. Meestal was dat eind van de middag.En altijd vroeg hij dan, “Wil je een aperitiefje met mij drinken?” En altijd zei ik dan: “Nee dank u want ik ben nog aan het werk”

Een laatste keer naar het ziekenhuis 

Hij werd steeds zwakker en op een ochtend bleek hij ernstig gedehydreerd. In overleg werd besloten dat hij hiervoor nog één keer naar het ziekenhuis zou gaan en daarna zou een plek in een verpleeghuis of eventueel een hospice geregeld moeten worden.
Hij ging naar het ziekenhuis om zijn dehydratie te herstellen en dit gaf hem ook nog even te tijd om zijn naderende palliatieve ofwel terminale fase te accepteren.

Eenmaal in het ziekenhuis bleek al snel dat hij helemaal niet meer naar huis kon en het steeds slechter met hem ging. Ik belde met het ziekenhuis en vertelde dat ik op bezoek wilde komen en of ze dat aan hem door wilden geven. Dat deden ze en hij vond het fijn dat ik kwam.
Dus daar ging ik, waarschijnlijk de laatste keer dat ik hem zou zien.

Nu wel?

Eenmaal aan het bed zag ik een broze, oude man, duidelijk al in een stervende fase.
“Drink je nu wel een aperitiefje met mij”? vroeg hij.
En uit het nachtkastje kwamen twee glazen en een klein flesje port. Hij schonk zelf de glazen in en daar waren we, hij halfzittend in het bed en ik ernaast, klinkend, proostend, toostend, drinkend van de port, op het afscheid, op de dood, op het leven, ja op alles eigenlijk.

Medepatiënten keken ons wat verbaasd aan en ook het personeel keek een paar keer onze kant op maar niemand zei iets.
Nooit meer heb ik zo intens maar ook zo vrolijk afscheid genomen van een cliënt.

Margreet Meijer
Wijkverpleegkundige