Gezonde broodjes bouwen

Zo kun je gehoord worden!

De woedende dokter

Ans Frijters levert nu beeldzorg

Voor vakantiewerk of bijbaan

Bloemenactie, Theater
en meer…

Gezonde broodjes bouwen

Zo kun je gehoord worden!

De woedende dokter

Ans Frijters levert nu beeldzorg

Voor vakantiewerk of bijbaan

Bloemenactie, Theater
en meer…

Gezonde voeding

Gezonde broodjes bouwen

Sascha de Jong

Ben jij zo iemand die elke dag lekker snel alle boterhammen op routine staat te smeren om mee te nemen voor de lunch? Of ben je een maaltijdprepper die de avond van tevoren aan de slag gaat met groentes snijden, nootjes pakken, brood smeren, crackers uitkiezen, bakjes vullen, eitje koken? Wat je ook doet, het is altijd fijn dat je het goed voorbereidt. Als je zonder lunch van huis gaat en je gaat pas iets kiezen en kopen als je al honger hebt, dan is het veel moeilijker om ongezonde verleidingen te laten staan. 

Voorbereiden is dus ook betere keuzes maken. De broodjesbouwer kan jou hierbij helpen.

Broodjes bouwen in 5 stappen

Misschien heb je moeite om te bedenken wat gezond is en hoe je kunt afwisselen met de lunch. Gebruik dan  de broodjesbouwer hieronder. Zo kies je gezond en gevarieerd. En als je met collega’s luncht, kun je ook ideeën bij elkaar opdoen: wat heb jij gekozen?

Wil je nog meer inspiratie voor lunch-recepten (met of zonder brood) kijk dan bij het Voedingscentrum.nl

Sascha de Jong, (sport)diëtist, MSc en leefstijlcoach, Utrecht Stad

Dag van de Zorg in teken van duurzame lunch

Je wilt gezond eten maar natuurlijk vind je ook duurzaamheid belangrijk: groenten en fruit van het seizoen, een duurzame teeltwijze en onbewerkte producten. En zo weinig mogelijk (plastic) verpakkingsmateriaal. Ook je lunch hoeft vanaf nu niet meer mee in wegwerpzakjes maar in je gloednieuwe afwasbare wrap! Heb je dit cadeautje al gevonden in je brievenbus?

Broodjesbouwer

Broodjesbouwer

Regie-PAR

Alleen als je je laat horen… kun je gehoord worden!

Professionele Advies Raad

vlnr: Andre, Annemarie, Caroline, Iris, Irma, Marcel, Mariëlle

Regie-PAR

Alleen als je je laat horen… kun je gehoord worden!

Professionele Advies Raad

van boven naar beneden: Andre, Annemarie, Caroline, Iris, Irma, Marcel, Mariëlle

“Voor collega’s, door collega’s”. Dat is het motto van de regie-PAR (Professionele Advies Raad). Bij het maken van plannen over de zorg is het belangrijk dat we gebruik maken van de kunde en ervaring van mensen die de zorg dag in dag uit leveren. Een advies van de zorgprofessional aan de Raad van Bestuur op beleidsplannen is belangrijk, omdat zorgprofessionals vaak goed weten of iets gaat werken of juist niet. Als zorgprofessionals hierin meedenken, dan zitten de plannen beter in elkaar, is het beter uit te voeren en is de (ervaren) kwaliteit van zorg beter.

PAR in actie tijdens de Dag van de Zorg

De Regie-PAR was aanwezig bij speciale activiteiten tijdens de Dag van de Zorg in onze locaties. Zij heeft collega’s actief aangesproken op hun  beleving van de kwaliteit van zorg en ideeën voor verbetering. Mogelijk gaat dat ook nog leiden tot extra sPARleden, zorgprofessionals, die van tijd tot tijd kunnen helpen met onderwerpen waar zij veel kennis over hebben.  

OPROEP! Doe mee als sPAR lid

De Regie-PAR zoekt zorgprofessionals, uit alle districten en disciplines, die van tijd tot tijd kunnen helpen met onderwerpen waar zij veel kennis over hebben. Jouw aanmelding als sPARlid kun je mailen naar: PAR.Careyn@careyn.nl

Dialoogsessies

De Regie-PAR organiseert geregeld dialoogsessies. Onlangs nog waren er sessies over zeggenschap in de zorg en over de nieuwe notitie Palliatieve Zorg. We vragen de sPARleden met specifieke kennis om hieraan deel te nemen. Wil je ook meepraten? Meld je dan aan als sPAR-lid. Je kunt dan zelf bepalen of je over een onderwerp wilt meediscussiëren.

Stel je vraag aan de regie-PAR

Heb jij een brandende vraag m.b.t Zeggenschap in de zorg. Of zie jij bepaalde ontwikkelingen in je vakgebied en vind je dat hier meer aandacht voor zou moeten zijn, laat het ons weten via PAR.careyn@Careyn.nl dan nemen we contact met je op. Let op: voor arbeidsrechtelijke zaken etc. moet je je vragen bij de OR leggen.

Lees ook onze Nieuwsbrief PARaat en volg ons op Careynplein.

Bekijk hieronder de korte video, door de Regie-PAR gemaakt voor de Dag van de Zorg

De leden van de Regie-PAR

Andre Bakker 
Fysiotherapeut
BKV Zuid-West Fysiotherapie

Annemarie Roding
Geestelijk Verzorger
Hellevoetsluis

Irma de Hoop
Verpleegkundig Specialist GGZ/AGZ
ABC Zuid-West BEH Arts

Marielle Schuitema
Wijkverpleegkundige extramuraal
ALG Ondersteuning US Extramuraal

Caroline Smeets
Wijkverpleegkundige preventief actie team
SPC Preventief Actieteam Voorne

Marcel Wagenaar
Wijkverpleegkundige extramuraal
ALG Ondersteuning Woerden Extramuraal

Ambtelijk secretaris

Iris Bowles
Klachtenfunctionaris cf WKKGZ

Contactgegevens voor allen: PAR.Careyn@Careyn.nl

Praktijkverhaal

De woedende dokter

Praktijkverhaal van Margreet Meijer, Wijkverpleegkundige

In onze wijk in Utrecht is sinds lange tijd een Huis voor Dak- en Thuislozen gevestigd. Sinds kort onder een andere naam en geheel anders georganiseerd.
Vroeger hadden alle bewoners van het Huis een eigen huisarts in de wijk. En wanneer er wijkverpleging nodig was, kon dit ook gewoon bij de betreffende zorgorganisatie geregeld worden. In die tijd had ik regelmatig cliënten in het Huis. Ik deelde deze ook met een huisarts die ik goed kende. We overlegden regelmatig en we wisten elkaar te vinden als er zich in het huis problemen voordeden. Niet alleen de samenwerking met de huisarts was fijn ook de contacten met de begeleiding in het Huis zelf waren goed. Al met al verliep de zorgverlening als een geoliede machine voor deze “niet zo doorsnee doelgroep”. 
Tot die ene ochtend…. 

Ik ging in het opvanghuis een cliënt helpen en zag het al gelijk toen ik bij hem op zijn kamer kwam: dit ging niet goed! Het is teveel om uit te leggen wat Dhr. mankeerde maar hij plaste niet meer, zag grauwwit en was enigszins in shock.

Snel een ambulance regelen

Hij moest naar het ziekenhuis en ik belde de huisartsenpraktijk om te vragen of de dokter een ambulance wilde regelen. Het was al eerder gebeurd en toen kon deze heer direct naar de afdeling waar zij hem al kenden.
Ik pakte alvast een tas voor hem in en bleef bij hem wachten tot de ambulance kwam.
Maar daar ging mijn telefoon! Ik had een woedende dokter aan de lijn, mijn bekende dokter die mij briesend toebeet dat ik nóóit, maar dan ook nóóit de assistente mocht bellen voor een ambulance. Hij moest de patiënt eerst zien en hij zou bepalen of hij naar het ziekenhuis moest.
Ja, dat klopte en wat ik ook terug zei, het was niet goed. Ik had een regel geschonden en deze was er niet voor niets. Hij was werkelijk laaiend!
Hij zou een half uur later komen en hij zou beslissen wat er moest gebeuren.

Verslagen

Ik voelde me verslagen. Ik regelde dat er een begeleider bij dhr. bleef en ik ging naar een andere cliënt in het Huis.
Toen ik daar wegging kwam ik de dokter tegen in het trappenhuis, hij had ook een assistent bij zich.
Bij het passeren zei hij kort tegen mij dat de ambulance onderweg was, verder bleef hij in druk gesprek verwikkeld met de assistent.

Het zat mij niet lekker. Waarom was hij nu zo boos? Ja, ik had wel iets te snel gehandeld, had het op zijn minst  telefonisch kunnen overleggen maar ja, hij kende mij toch? Ik belde toch ook niet zomaar? Was ik nou zo over de schreef gegaan?
De dagen erna overdacht ik verschillende manieren om het met hem te bespreken maar eerlijk gezegd zag ik er ook tegenop. Ik had ook niet zoveel zin om ruzie te maken met de dokter met wie ik altijd zo’n goede verstandhouding had gehad. Ik wist het gewoon even niet.

Overleg over samenwerking 

De week erop was er een overleg over samenwerking in de wijk tussen de verschillende zorg- en wijkorganisaties. Er waren aardig wat mensen en we pasten maar net allemaal om de enorm grote vergadertafel. In de hoek stond een tafel met koffie en thee voor in de pauze, er was een jarige dus stond er gebak en er waren schalen met broodjes na afloop.

En net toen de voorzitter wilde beginnen kwam er nog iemand gehaast binnen. Het was de dokter.
Hij keek rond, pakte een stoel en zette die naast mij neer.
Vervolgens liep hij naar de tafel in de hoek, sneed een groot stuk taart af en legde dit op een schoteltje, hij pakte een bord en legde daar broodjes op, daarna pakte hij een beker en schonk koffie in en deed er melk bij. Vervolgens zette hij alles voor mij neer, roerde in mijn koffie en keek mij ondertussen vriendelijk aan.

En ik keek stiekem om mij heen en iedereen, werkelijk iedereen keek met open mond toe wat zich daar in een mum van tijd had afgespeeld.
En wat zagen ze? Ik die met een bord vol taart en een bord vol met brood voor mij zat, en de dokter die mijn koffie roerde en een servetje rangschikte en zich helemaal niet bekommerde om wat er gebeurde.
Maar ik was blij. Het was weer goed.
De samenwerking was daarna weer als vanouds en is nooit meer anders geweest.

Margreet Meijer
Wijkverpleegkundige

Jouw ervaring met lokale samenwerking 

De komende tijd gaat Flits meer aandacht besteden aan lokale samenwerking. 
Heb jij een bijzondere ervaring op dit terrein?
Is er een collega van een andere organisatie die jij graag eens in het zonnetje zet? Denk aan welzijn in de wijk, ergo, huisartsenpraktijk, huisartsassistente, specialist, gemeente, ggz zorg….
Laat het ons weten, via communicatie @careyn.nl dan bekijken wij of dit in een volgende Flits kan verschijnen. 

Werkplezier

Collega behouden voor de zorg

Ans Frijters levert nu beeldzorg

Careyn collega Ans Frijters zat ziek thuis vanwege fysieke klachten. Intussen werkt zij al weer bijna een jaar in het beeldzorgteam in Nissewaard. Zo kan zij ondanks haar fysieke beperking toch weer zorg verlenen. Een mooie manier om met plezier aan het werk te blijven.

Bekijk hieronder het korte interview met Ans. Zij vertelt hierin wat het Beeldzorg-team doet en wat het oplevert?

Zorgstudenten

ZORGSTUDENTEN VOOR
VAKANTIEWERK OF BIJBAAN

Ken jij….

Ken jij een medestudent, vriend, familielid of kennis:

  • met een passende zorgopleiding (vanaf tweedejaars met zorgstage) of met zorgervaring….
  • die graag geld wil verdienen en onze bewoners blij wil maken met zijn of haar aanwezigheid?

Maak deze dan enthousiast voor een vakantiebaan of bijbaan bij Careyn

Wil je weten hoe het werkt? Kijk voor meer informatie op de website van DuoZorg, vul het contactformulier in of stuur een email naar werken@duozorg.nl.

Uitbetaling per week

Werving doen we vanuit Careyn én DuoZorg, maar vakantiemedewerkers worden ondergebracht bij DuoZorg. Dat betekent wekelijkse uitbetaling. Wel zo prettig.

Cadeaubon van Duozorg 

Breng jij een zorgstudent aan voor een vakantiebaan of bijbaan, dan maak jij kans op een cadeaubon van DuoZorg. 

Kort nieuws 

Bloemen voor Woerdblok 

Op maandag 24 april kwamen er twee meiden bij Woerdblok binnen met een vraag: “Mogen wij fresia’s uitdelen?” Nou, natuurlijk mag dit!   

Liz en Isabel (13 en 14 jaar oud) uit ‘s-Gravenzande kwamen geheel als een verassing bij ons binnen. Zij hadden geen opdracht van school maar zelf bedacht dat zij iets leuks voor ouderen wilden doen. In hun vakantie hebben zij de bloemen ingekocht. Op die fiets gingen de bloemen met water en al in hun fietsmand naar Naaldwijk en uitdelen maar. Wat waren onze bewoners blij verrast. Ook de meiden zelf vonden ‘t erg leuk om te doen en genoten van de leuke reacties van onze bewoners.   

Wat een superleuke actie, namens onze bewoners bedankt.

Linda Sentse, Activiteitenbegeleider verblijf licht 

Kort nieuws 

Bloemen voor Woerdblok 

Op maandag 24 april kwamen er twee meiden bij Woerdblok binnen met een vraag: “Mogen wij fresia’s uitdelen?” Nou, natuurlijk mag dit!   

Liz en Isabel (13 en 14 jaar oud) uit ‘s-Gravenzande kwamen geheel als een verassing bij ons binnen. Zij hadden geen opdracht van school maar zelf bedacht dat zij iets leuks voor ouderen wilden doen. In hun vakantie hebben zij de bloemen ingekocht. Op die fiets gingen de bloemen met water en al in hun fietsmand naar Naaldwijk en uitdelen maar. Wat waren onze bewoners blij verrast. Ook de meiden zelf vonden ‘t erg leuk om te doen en genoten van de leuke reacties van onze bewoners.   

Wat een superleuke actie, namens onze bewoners bedankt.

Linda Sentse, Activiteitenbegeleider verblijf licht 

Al gevonden in je brievenbus? 

… onze attentie ter gelegenheid van de Dag van de Zorg 2023?
Maak er gebruik van! Samen blijven we gezond en werken we aan een duurzame toekomst!

Geen cadeautje ontvangen?

Mocht je na 16  mei nog geen presentje hebben ontvangen, stuur dan een mail naar servicebureau@careyn.nl
Geef je naam en volledig adres door, dan zorgen we ervoor dat je jouw cadeautje alsnog krijgt.  

DWO – Theaterstuk door en voor mensen die een beroerte hebben doorgemaakt 

Op 17 mei is er in Basalt Revalidatie, Delft een theaterstuk over hersenletsel, met als onderwerp ‘Naar huis, en dan?’, gespeeld door spelers met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH). De CVA keten DWO organiseert deze avond kosteloos voor mensen die een beroerte (CVA) hebben gehad en hun naasten, i.s.m. Hersenletsel.nl, ZEL en Theatergroep Hersenkronkels in het kader van de Europese Dag van de Beroerte. Met humor en veel vaart worden lastige situaties op luchtige wijze gebracht. Na afloop is er een kort nagesprek waarin het publiek vragen kan stellen aan de spelers en deskundige zorgprofessionals.

Aftrap Week van de cliëntervaring  

In de week van de cliëntervaring (12 t/m 18 juni) gaan wij onze cliënten vragen om hun mening over onze zorg en dienstverlening. De aftrap komt een dezer dagen. Dan komt namelijk voor jullie een kaart beschikbaar met een vooraankondiging. Doel is deze kaart achter te laten bij onze cliënten. In de week zelf wordt jullie inzet onmisbaar bij het echte verzamelen van de cliëntervaringen. Je krijgt nog informatie over de aanpak in jouw team.

Aftrap Week van de cliëntervaring  

In de week van de cliëntervaring (12 t/m 18 juni) gaan wij onze cliënten vragen om hun mening over onze zorg en dienstverlening. De aftrap komt een dezer dagen. Dan komt namelijk voor jullie een kaart beschikbaar met een vooraankondiging. Doel is deze kaart achter te laten bij onze cliënten. In de week zelf wordt jullie inzet onmisbaar bij het echte verzamelen van de cliëntervaringen. Je krijgt nog informatie over de aanpak in jouw team.