

Careyn vanaf 1 april zonder zzp-ers
Adviseurs Veilig & Gezond werken aan de slag in heel Careyn
Logopedist Judith Krijger
Bianca Kampman,
nieuwe directeur M&O

05 Enquête
Wat vind jij van Flits?
06 Kort nieuws
Pareltjesdag, theatervoorstelling, kwaliteitsbeeld en meer…
Raad van bestuur
CAREYN VANAF 1 APRIL ZONDER ZZP-ERS
“De uitvoering kwam volledig terecht op jullie schouders.”
Alle Careyn medewerkers hebben in de afgelopen maanden keihard gewerkt om te zorgen dat Careyn vanaf 1 april zo goed mogelijk verder kan zonder ZZP-ers. Een prestatie van formaat, die alle waardering verdient.
Chantal Beks, Raad van Bestuur richt zich in deze video persoonlijk tot jullie.

Raad van bestuur
CAREYN VANAF 1 APRIL ZONDER ZZP-ERS
“De uitvoering kwam volledig terecht op jullie schouders.”
Alle Careyn medewerkers hebben in de afgelopen maanden keihard gewerkt om te zorgen dat Careyn vanaf 1 april zo goed mogelijk verder kan zonder ZZP-ers. Een prestatie van formaat, die alle waardering verdient.
Chantal Beks, Raad van Bestuur richt zich in deze video persoonlijk tot jullie.

Veilig & Gezond werken
WERKPLEZIER DOOR VEILIG EN GEZOND WERKEN
Adviseurs Veilig & Gezond werken aan de slag in heel Careyn
Careyn wil goede arbeidsomstandigheden voor alle medewerkers. Immers, gezond en veilig werken draagt bij aan jouw werkgeluk! Voor elk district is nu een adviseur aan de slag. Je kunt deze rechtstreeks benaderen met al je vragen of problemen op het gebied van gezond en veilig werken. De adviseurs zijn tevens de preventiemedewerkers van Careyn. Zij stellen zich hier aan jullie voor.

Utrecht West – Marjolein Rijs
Jullie hebben mij het afgelopen jaar misschien al leren kennen als ergo-coach van Utrecht West. Sinds 1 januari 2025 ga ik met mijn collega’s een veilige en gezonde werkomgeving creëren, waarin iedereen prettig en duurzaam kan werken. Heb je vragen of wil je eens van gedachten wisselen, neem gerust contact met me op!
m.rijs@careyn.nl
Utrecht Stad – Irene Wouters
De meesten van jullie kennen mij als de ergo-coach in Careyn Utrecht Stad. De afgelopen 5 jaar heb ik jullie op de werkvloer mogen ontmoeten voor advies over minder fysieke en soms ook minder mentale belasting. Dat blijf ik doen ook nu mijn functie sinds 1 januari 2025 is veranderd.
i.wouters@careyn.nl


ZHE – Judd Emmen
Vanaf februari 2025 werk ik bij Careyn. Eerder heb ik onder meer gewerkt bij Amphia ziekenhuis in Breda en Amarant in Tilburg op het gebied van arbo, verzuim en duurzame inzetbaarheid. Ik heb enorm veel zin om nu met elkaar te zorgen voor een prettige, veilige en gezonde werkomgeving. Ik kijk ernaar uit om je een keer te spreken!
J.emmen@careyn.nl
DWO-NWN – Joël Abraham
Ik ben pas kort – sinds 20 januari – Adviseur Veilig & Gezond Werken. Mijn achtergrond is fysiotherapeut en Wmo-consulent. Als sportieve en enthousiaste persoon, haal ik veel energie uit het verbeteren van de zorg en het creëren van een fijne, vitale werksfeer. Ik geloof dat we samen echt het verschil kunnen maken!
J.abraham@careyn.nl

Wat doe jij nou?!
LOGOPEDIST JUDITH KRIJGER:
De kracht van observeren

Het werkgebied van logopedie is heel veelzijdig. “Je kunt te maken krijgen met te vroeg geboren baby’s tot aan palliatieve zorg voor iemand van 98,” vertelt Judith Krijger, logopedist bij Careyn: “Ik was zelf begonnen bij een logopediepraktijk met kinderen, maar dat paste toch niet bij mij.” Na verloop van tijd kreeg ze de kans om in de ouderenzorg te stappen.

Judith behandelt als logopedist problemen die te maken hebben met spraakverstaanbaarheid, taalstoornissen veroorzaakt door neurologische problematiek, slikproblemen en stemstoornissen. Zij is actief in onze ouderenzorg – zowel intramuraal als eerstelijn – maar soms komen ook jongere mensen met slikangst of hersenletsel, taalproblemen bij haar.
“Elke cliënt vraagt om een unieke aanpak,” legt ze uit. “Want naast dat we stoornissen diagnosticeren willen we ook kijken wat de bewoner nog wel kan om het leven zo aangenaam mogelijk te maken in vaak moeilijke omstandigheden. Kunnen we nog helpen met het verbeteren van de functie of zijn er compensatiemogelijkheden?”
Detectivewerk
Judiths benadrukt het begrijpen en inzien van ‘het volledige plaatje’ van een cliënt. Dit houdt in dat ze niet alleen de specifieke zorgvraag in kaart brengt, maar ook de context van de cliënt, zoals de persoonlijke geschiedenis, sociale omgeving en emotionele toestand. Verder ook: wat is de invloed van hun medicatie?
“Je moet alles meenemen en echt letten op de kleine details,” benadrukt ze. “Het is op die manier bijna detectivewerk.”
Het observeren van cliënten en hun gedrag is essentieel in het werk van de logopedist:
“Zo ben ik net bij een mevrouw geweest die gedurende een paar uur een stukje vlees in haar mond houdt en het als kauwgom kauwt, zonder het door te kunnen slikken. Mevrouw was in de afgelopen periode ook een stuk afgevallen. Je onderzoekt dan de hele situatie om adviezen te geven.
We kijken dan welke consistenties goed gegeten of gedronken kunnen worden, overleggen met de zorg hoe het gaat. Door met zorg te overleggen kwamen we er ook achter dat mevrouw tijdens het eten snel was afgeleid. Een belangrijk detail dat een oplossing kan bieden.”
Logopedie blijft in ontwikkeling
In haar achttien jaar in het vak heeft Judith de zorgsector zien veranderen: “Er gaat meer zorg naar de eerstelijn toe, waardoor we vaker aan huis behandelen en complexe problematiek zien”. Volgens Judith is preventie ook van groot belang. “Daar zouden we graag meer in willen zien. We kunnen bijvoorbeeld best wat doen om slikproblemen te voorkomen, nog voordat ze zich voordoen. De tong is namelijk ook gewoon een spier, die we kunnen trainen.”
“Als logopedist wil ik me blijven scholen om bij te leren en de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen mee te krijgen. Zo kan ik de cliënten en bewoners optimaal blijven helpen. In ons team hebben alle collega’s een algemene kennis en daarnaast hebben we ons gespecialiseerd in bepaalde gebieden. We hebben bijvoorbeeld collega’s die Parkinson behandelen, maar ook die kunnen adviseren bij beginnende dementie. Zo kunnen we mensen bij diverse problemen en aandoeningen helpen. Samen zijn we een goed team logopedisten bij Careyn.”
Directeur M&O
KENNISMAKING MET BIANCA KAMPMAN,
NIEUWE DIRECTEUR MENS EN ORGANISATIE
Kunstzinnig,
kleurrijk en
creatief leider
Geboren in het pittoreske Gouda en opgegroeid in Spijkenisse, voelt Bianca (53) zich altijd verbonden met Rotterdam, wat voor haar als thuishaven aanvoelt. Inmiddels woont ze al weer acht jaar in het gezellige Breda. “In Breda heb ik een leuk huis vlak aan de polder, waar ik graag wandel en fotografeer in de natuur. Het is een mooie manier om ‘s ochtends vroeg, of ’s avonds laat mijn hoofd leeg te maken,” vertelt ze met een glimlach.
Bianca ziet verschillende belangrijke thema’s in de zorgsector: “Ik zie dat we als organisatie meer zichtbaar mogen zijn op de arbeidsmarkt. En natuurlijk kennen we allemaal de uitdagingen rondom het vinden en behouden van de juiste talenten. Zorgen voor een warm welkom van nieuwe medewerkers, een goede ‘on-boarding’. Maar het is ook belangrijk om te kijken hoe we talenten kunnen benutten en medewerkers betrekken bij de uitdagingen waar we voor staan.”
Lef om het anders te durven doen
Als het gaat om de toekomst van de zorg, is Bianca optimistisch maar realistisch: “Ik denk dat we creatief mogen zijn in het omgaan met de uitdagingen. Dit vraagt in mijn beleving om anders organiseren, lef en het anders durven doen. Het gaat erom dat we de juiste mensen op de juiste plek krijgen en dat we hen de ruimte geven om te groeien.”
Voor haar heeft de afdeling M&O hierin een cruciale rol: “Wat ik het mooiste vind om met de afdeling M&O neer te zetten? Ik denk vooral voelen dat we uiteindelijk alles doen voor de cliënt en vooral vanuit verbinding met het primair proces. We hebben elkaar hard nodig om uitdagende vraagstukken aan te pakken.”
Een creatieve kijk op leiderschap
Buiten het werk is Bianca ook zeker actief. Zo houdt ze van wandelen, in de natuur zijn, gezellig samen zijn met vrienden/familie. Ook is zij werkzaam als kunstenaar: “Ik ben vorig jaar afgestudeerd in Photographic Design en vind het heerlijk om creatief bezig te zijn. Zo maak ik foto’s (vooral van mensen, dieren, natuur) en bewerk deze tot kunstwerken. Binnenkort heb ik mijn eerste expositie waar mijn werk wordt tentoongesteld. Superleuk en spannend.”
Bianca voegt hier een bijzondere gedachte aan toe: “Ik zie mezelf als een kunstzinnig leider, kleurrijk en creatief. En ja, voor mij heeft leiderschap en kunst mooie gelijkenissen. Met kunst wil je mensen prikkelen en stimuleren, uitdagen om op een andere manier te kijken. En dat geldt eigenlijk ook voor leiderschap. We mogen out-of-the-box durven denken en vooral nieuwe oplossingen vinden voor de uitdagingen waar we voor staan.”
Welkom terug bij Careyn: van stagiaire tot directeur Mens en Organisatie
- Bianca is ooit begonnen als stagiaire bij De Plantage (Careyn ZHE).
- Opleiding tot verzorgende en aan de slag in de kraamzorg.
- Overstap naar kinderopvang.
- Deeltijdstudie HBO Personeel en Arbeid.
- HR-afdeling van het Erasmus MC.
- HR-afdeling deurwaardersorganisatie.
- (Interim) manager HR in diverse branches: overheid, bibliotheek, zakelijke dienstverlening en vooral zorg.
- Vanaf 01-04-25: directeur Mens en Organisatie Careyn.
Directeur M&O
KENNISMAKING MET BIANCA KAMPMAN,
NIEUWE DIRECTEUR MENS EN ORGANISATIE
Kunstzinnig,
kleurrijk en
creatief leider

Geboren in het pittoreske Gouda en opgegroeid in Spijkenisse, voelt Bianca (53) zich altijd verbonden met Rotterdam, wat voor haar als thuishaven aanvoelt. Inmiddels woont ze al weer acht jaar in het gezellige Breda. “In Breda heb ik een leuk huis vlak aan de polder, waar ik graag wandel en fotografeer in de natuur. Het is een mooie manier om ‘s ochtends vroeg, of ’s avonds laat mijn hoofd leeg te maken,” vertelt ze met een glimlach.
Bianca ziet verschillende belangrijke thema’s in de zorgsector: “Ik zie dat we als organisatie meer zichtbaar mogen zijn op de arbeidsmarkt. En natuurlijk kennen we allemaal de uitdagingen rondom het vinden en behouden van de juiste talenten. Zorgen voor een warm welkom van nieuwe medewerkers, een goede ‘on-boarding’. Maar het is ook belangrijk om te kijken hoe we talenten kunnen benutten en medewerkers betrekken bij de uitdagingen waar we voor staan.”
Lef om het anders te durven doen
Als het gaat om de toekomst van de zorg, is Bianca optimistisch maar realistisch: “Ik denk dat we creatief mogen zijn in het omgaan met de uitdagingen. Dit vraagt in mijn beleving om anders organiseren, lef en het anders durven doen. Het gaat erom dat we de juiste mensen op de juiste plek krijgen en dat we hen de ruimte geven om te groeien.”
Voor haar heeft de afdeling M&O hierin een cruciale rol: “Wat ik het mooiste vind om met de afdeling M&O neer te zetten? Ik denk vooral voelen dat we uiteindelijk alles doen voor de cliënt en vooral vanuit verbinding met het primair proces. We hebben elkaar hard nodig om uitdagende vraagstukken aan te pakken.”
Een creatieve kijk op leiderschap
Buiten het werk is Bianca ook zeker actief. Zo houdt ze van wandelen, in de natuur zijn, gezellig samen zijn met vrienden/familie. Ook is zij werkzaam als kunstenaar: “Ik ben vorig jaar afgestudeerd in Photographic Design en vind het heerlijk om creatief bezig te zijn. Zo maak ik foto’s (vooral van mensen, dieren, natuur) en bewerk deze tot kunstwerken. Binnenkort heb ik mijn eerste expositie waar mijn werk wordt tentoongesteld. Superleuk en spannend.”
Bianca voegt hier een bijzondere gedachte aan toe: “Ik zie mezelf als een kunstzinnig leider, kleurrijk en creatief. En ja, voor mij heeft leiderschap en kunst mooie gelijkenissen. Met kunst wil je mensen prikkelen en stimuleren, uitdagen om op een andere manier te kijken. En dat geldt eigenlijk ook voor leiderschap. We mogen out-of-the-box durven denken en vooral nieuwe oplossingen vinden voor de uitdagingen waar we voor staan.”
Welkom terug bij Careyn: van stagiaire tot directeur Mens en Organisatie
- Bianca is ooit begonnen als stagiaire bij De Plantage (Careyn ZHE).
- Opleiding tot verzorgende en aan de slag in de kraamzorg.
- Overstap naar kinderopvang.
- Deeltijdstudie HBO Personeel en Arbeid.
- HR-afdeling van het Erasmus MC.
- HR-afdeling deurwaardersorganisatie.
- (Interim) manager HR in diverse branches: overheid, bibliotheek, zakelijke dienstverlening en vooral zorg.
- Vanaf 01-04-25: directeur Mens en Organisatie Careyn.
Enquête
Wat vind jij van Flits?
Ons (bijna) maandelijks online blad voor Careyn medewerkers bestaat ruim 5 jaar. Hoog tijd om weer eens jullie mening over Flits te vragen.
Vul de vragenlijst in, het kost je hooguit 1 minuut.
Met je inzending maak je kans op een klein presentje.
FLITS ENQUÊTE
Kort nieuws
OPROEP
Pareltjesdag 2025
Bij Careyn barst het van de pareltjes: goede ideeën, kennis en ervaring. Op 3 oktober willen we jullie in het zonnetje zetten én zelf het woord geven. Daarom organiseren we Pareltjesdag, een dag waarop we met workshops voor en door collega’s onze krachten bundelen.
Ken jij of heb jij zelf een pareltje?
Laat het ons weten! Heb je vorige keer een pareltje opgegeven, dan nemen we die uiteraard mee. Iedereen krijgt reactie. Je kunt mailen naar: pareltjesdag@careyn.nl
Wil je meedenken over Pareltjesdag 2025?
We richten een klankbordgroep op. We komen een aantal keer digitaal samen om te brainstormen en inspiratie op te doen voor Pareltjesdag. Vind je het leuk om mee te doen? Mail dan naar: pareltjesdag@careyn.nl
‘Mag ik je kussen?’ Een theatervoorstelling over Zorg van Morgen
Theatervoorstelling ‘Mag ik je kussen?’ toert door het hele land. Op 13 maart speelde de voorstelling in Theater de Veste in Delft. Careyn wijkverpleegkundigen gingen kijken en van gedachte wisselen. Laura Bosua (afd. communicatie) maakte een kort videoverslag.
Achtergrond
Bekend documentairemaker Lieke van Heest werkt vanuit crisisgebieden over de hele wereld. Als haar vader met alzheimer steeds meer zorg nodig heeft komt ze naar huis om dit ‘even’ te regelen. Dit blijkt in de praktijk echter veel lastiger dan gedacht. De zorgverleners zijn overbelast. Lieke ontdekt een dreigende crisis in haar eigen land; die van de zorg voor ouderen en chronisch zieken. Een reden om haar plannen om te gooien en haar meest persoonlijke en spraakmakende documentaire te gaan maken over de zorg van morgen. Meer info op de website van de Theatermakers.
Kwaliteitsbeeld
Op 31 maart hebben wij ons kwaliteitsbeeld van 2024 opgeleverd. Dit is het integrale kwaliteitsbeeld van Careyn over 2024. Het is ingedeeld op basis van onze vijf strategische pijlers. We kijken in dit kwaliteitsbeeld niet alleen terug naar de behaalde resultaten maar blikken tegelijk vooruit naar wat ons nog te doen staat.
Dit kwaliteitsbeeld gaat over alle vormen van onze zorg- en dienstverlening; zowel in onze huizen als bij mensen thuis en is daarmee een integrale weergave van wie we zijn als Careyn en wat wij doen. Vol van mooie voorbeelden en verhalen die laten zien waar we binnen Careyn aan gewerkt hebben.
Helder geschreven en aantrekkelijk opgemaakt met veel foto’s. Ga meteen kijken!
Collega-traint-collega: Grensoverschrijdend gedrag (Rotterdam: 27 mei 2025)
Wat doe je als jouw cliënt je uitscheldt? Of aan je borsten zit? We krijgen best vaak vragen over grensoverschrijdend gedrag. Wanneer trek je aan de bel? Wat kan écht niet? Hoe geef je duidelijk je grenzen aan bij grensoverschrijdend gedrag? Hoe praat je erover in je team?
Leer hoe je grensoverschrijdend gedrag voorkomt en ga aan de slag met jouw team. Lees meer.
Workshop: Agressie voorkomen door beter contact (Utrecht: 5 juni 2025)
Agressie komt niet uit het niets. Misschien schrok die meneer van kamer 5, omdat je hem van achteren benaderde en hij je niet aan zag komen. Of maak je niet eerst contact voordat je iemand helpt opstaan. Zeker bij mensen met dementie is het erg belangrijk om eerst rustig contact te maken voordat je hen gaat helpen.
Wat kan je doen om agressie te voorkomen? Kom naar deze interactieve workshop voor nieuwe inzichten en praktische tips!
Lees meer.