

01 BOOMERWEB APP
Dubbele medicatiecontrole
binnen 2,5 minuten
02 POSITIEVE GEZONDHEID
Speerpunt in onze districten
03 NIEUWS VAN REIN
REIN en positieve gezondheid
04 REGIE-PAR
Nieuwe Professionele
Advies-Raad in zicht
05 GEESTELIJKE ZORG
Wachten op iemand die niet meer thuiskomt
06 GEZOND EN VEILIG WERKEN
Nieuwe tilliften
07 LENTE-ACTIE
Een nieuwe lente



01 BOOMERWEB APP
Dubbele medicatiecontrole
binnen 2,5 minuten
02 POSITIEVE GEZONDHEID
Speerpunt in onze districten
03 NIEUWS VAN REIN
REIN en positieve gezondheid
04 REGIE-PAR
Nieuwe Professionele
Advies-Raad in zicht
05 GEESTELIJKE ZORG
Wachten op iemand die niet meer thuiskomt
06 GEZOND EN VEILIG WERKEN
Nieuwe tilliften
07 LENTE-ACTIE
Een nieuwe lente
Zorgtechnologie
Boomerweb
Digitale dubbele medicatiecontrole binnen 2,5 minuten
Een groot aantal intramurale locaties in de districten DWO-NWN en ZHE werkt sinds kort met de app Boomerweb, de digitale dubbele medicatiecontrole. Daardoor is het niet meer nodig om op locatie op zoek te gaan naar een collega. Dit werkt snel en makkelijk.
Met Boomerweb maak je met je telefoon of tablet een foto van toedienlijst, medicijn en etiket en vraag je een collega (waar dan ook op locatie of buiten) om dit te controleren.

Zorgtechnologie

Boomerweb
Digitale dubbele medicatiecontrole binnen 2,5 minuten
Een groot aantal intramurale locaties in de districten DWO-NWN en ZHE werkt sinds kort met de app Boomerweb, de digitale dubbele medicatiecontrole. Daardoor is het niet meer nodig om op locatie op zoek te gaan naar een collega. Dit werkt snel en makkelijk.
Met Boomerweb maak je met je telefoon of tablet een foto van toedienlijst, medicijn en etiket en vraag je een collega (waar dan ook op locatie of buiten) om dit te controleren.

De app is een succes. In januari waren er al ruim 800 digitale verzoeken voor dubbele controle, in februari waren dit er ruim 1.800. In minder dan 2½ minuut was er gemiddeld een antwoord op het verzoek, of het nu dag, nacht of weekend was.
Boomerweb levert tijdsbesparing op, maar biedt ook de mogelijkheid om het medicatieproces digitaal te volgen en daarover te rapporteren. Dit kan gebruikt worden voor het analyseren van MOZ meldingen.
Einde aan papieren toedienlijsten
Na de uitrol van Boomerweb staat ook de elektronische toedienregistratie op de planning, waarmee de papieren toedienlijsten tot het verleden zullen gaan behoren.
Vooralsnog wordt de app uitgerold in de intramurale locaties van de districten DWO-NWN en ZHE. De andere districten moeten hier nog een besluit over nemen.

Foto: Kwaliteitsverpleegkundigen Jill Bruinen (l) en Jolanda Sieders (r) zorgen voor de uitrol van Boomerweb
Foto boven: Marlon Qualizza (l) en Wesley Heggen (r), verpleegkundigen en Ambassadeur Zorgtechnologie – Careyn Hart van Groenewoud, Spijkenisse

FEBRUARI 2020:
ruim 1800 verzoeken
gemiddelde wachttijd 2,5 minuten
positieve gezondheid
“Waar zou u blij van worden?”
Al ruim een jaar werkt Careyn in district Zuid-Hollandse Eilanden met Positieve Gezondheid. Intussen is het ook in onze andere districten een belangrijk thema. Positieve gezondheid laat ons verder kijken dan alleen de fysieke gesteldheid van cliënten (én medewerkers). We zoeken ook oplossingen buiten het medische of zorgtechnische vlak.
We gaan het gesprek aan met de cliënten en stellen de volgende vragen centraal:
- Waar zou u blij van worden? Wat is voor u écht belangrijk?
- Wat wilt u veranderen?
- Wat gaat u doen?
- Wie in uw omgeving kunnen daarbij helpen?
Op Careynplein vind je belangrijke tips om zelf ook te werken met positieve gezondheid.

DELFT WESTLAND OOSTLAND – NIEUWE WATERWEG
Fakkeldrager in elk team
In DWO / NWN heeft ieder team een Fakkeldrager positieve gezondheid. Deze draagt het vuurtje over aan de leden van het team. De fakkeldrager is getraind en weet hoe je het andere gesprek voert, en hoe je dit vastlegt in zorg(leef)plan en ECD.
Anita Knoll, programmamanager positieve gezondheid: “We hebben een multidisciplinair actieteam die dit proces begeleidt en met een zogenaamde impactmap krijgen we inzicht in de impact van deze werkwijze. Verder zijn we aan het puzzelen hoe we positieve gezondheid kunnen inzetten om duurzame inzetbaarheid van medewerkers te realiseren. Daarom nemen we ook HR mee in de trainingen”.
Meer info bij Anita Knoll, programmamanager Positieve gezondheid
ZUID-HOLLANDSE EILANDEN
Gemeenschap weerbaarder maken
Inmiddels is ZHE toe aan het volgende hoofdstuk binnen positieve gezondheid: hoe kun je gemeenschap weerbaarder maken? ZHE is in gesprek met diverse gemeentes en regiopartners over positieve gezondheid. Met het Albeda collega is samenwerking rond de opleiding Welzijn. Onderwerpen zijn de gevraagde talenten en de stage inzet die past bij positieve gezondheid.
Meer info bij Yvonne Strijdhorst, Projectleider positieve gezondheid
Bekijk ook de video waarin Yvonne Strijdhorst het thema positieve gezondheid helder uit de doeken doet, ook met voorbeelden uit de zorgpraktijk.
Nieuws van REIN
REIN en positieve gezondheid

Trainingen, workhops en REIN challenges: veelzijdig en makkelijk online te doen. En wanneer het jou uitkomt. We presenteren hier een selectie die aansluit op ons belangrijke thema positieve gezondheid.
Workshop het Goede gesprek
Er is nog plek!
Een goed gesprek voeren kan soms lastig zijn. Want hoe begin je? Wat zeg je dan in zo’n gesprek? En misschien wel het allerbelangrijkst: hoe zorg je ervoor dat het gesprek eindigt met een goed gevoel aan beide kanten?
Voor onze gratis workshop ‘Het goede gesprek’ zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
- 8 april (medewerkers): nog 6 plekken
- 22 april (leidinggevenden): nog 6 plekken
De workshop duurt 3 uur en is online. Er is een kleine groep van 6 tot 8 personen uit diverse organisaties.
Wees er snel bij!
Ben je ingelogd op REIN? Dan kun je hier terecht voor meer informatie en aanmelden
REIN Challenges
Klik erop en je krijgt wat meer info.
Belangstelling?
Ben je ingelogd op REIN? Dan kun je hier terecht voor meer informatie en aanmelden. (Je vindt de challenges ook via de ‘woonkamer’ van REIN).
Regie-PAR
Nieuwe Professionele Advies-Raad in zicht
Op 22, 23 en 25 februari hebben ruim 60 collega’s meegedaan met de digitale dialoogsessies van de interim Professionele Advies-Raad (PAR) van Careyn gehouden. Er was veel betrokkenheid en enthousiasme. Er is duidelijk behoefte aan professionele medezeggenschap. Iedereen vindt het belangrijk om de kennis en kunde van de werkvloer te laten doorklinken richting bestuur en beleid. Na deze sessies weten we zeker: we kunnen op jullie rekenen om de kwaliteit van ons werk te verhogen en het werkplezier te vergroten.
Zichtbare schakel tussen zorgprofessional en bestuur
In de dialoogsessies hebben we een presentatie gegeven van de nieuwe Regie-PAR, zoals die er vanaf juni dit jaar uit zou kunnen zien.
Regie-PAR wordt een onafhankelijk adviesorgaan, voor de Raad van Bestuur, een zichtbare schakel tussen de zorgprofessionals en Raad van Bestuur. Zo krijgen zorgprofessionals vroegtijdig invloed op het beleid.
De Regie-PAR gaat 5 tot 7 leden tellen, een mix van disciplines en districten, zowel intramuraal als extramuraal, mensen van zorg- en welzijnsteams en behandelaren.
Korte lijnen met de werkvloer
De Regie-PAR krijgt korte lijnen met de werkvloer. Dat gaat onder meer in de vorm van (Careyn-brede) themagroepen en commissies, en met ambassadeurs op de werkvloer. Tijdens de dialoogsessies bleek jullie bereidheid om daarin actief te worden vanuit je eigen expertise. Maar ook los daarvan blijven we je van harte uitnodigen om mee te praten.
Zin in deze volwaardige functie?
Het lidmaatschap van de Regie-PAR doe je er niet even bij. Het is een volwaardige functie, die in de loop van april zal worden beschreven en geregeld.
In mei krijgt iedereen de mogelijkheid om te solliciteren voor het lidmaatschap.
Ben je sterk in creativiteit, analyseren, onderhandelen en netwerken? Opereer je zorgvuldig en onafhankelijk?
Misschien is het dan iets voor jou!
Neem dan contact met ons op via par@careyn.nl.
Binnenkort maken we bekend wanneer en hoe de sollicitatieprocedure start.
Regie-PAR

Nieuwe Professionele Advies-Raad in zicht
Op 22, 23 en 25 februari hebben ruim 60 collega’s meegedaan met de digitale dialoogsessies van de interim Professionele Advies-Raad (PAR) van Careyn gehouden. Er was veel betrokkenheid en enthousiasme. Er is duidelijk behoefte aan professionele medezeggenschap. Iedereen vindt het belangrijk om de kennis en kunde van de werkvloer te laten doorklinken richting bestuur en beleid. Na deze sessies weten we zeker: we kunnen op jullie rekenen om de kwaliteit van ons werk te verhogen en het werkplezier te vergroten.
Zichtbare schakel tussen zorgprofessional en bestuur
In de dialoogsessies hebben we een presentatie gegeven van de nieuwe Regie-PAR, zoals die er vanaf juni dit jaar uit zou kunnen zien.
Regie-PAR wordt een onafhankelijk adviesorgaan, voor de Raad van Bestuur, een zichtbare schakel tussen de zorgprofessionals en Raad van Bestuur. Zo krijgen zorgprofessionals vroegtijdig invloed op het beleid.
De Regie-PAR gaat 5 tot 7 leden tellen, een mix van disciplines en districten, zowel intramuraal als extramuraal, mensen van zorg- en welzijnsteams en behandelaren.
Korte lijnen met de werkvloer
De Regie-PAR krijgt korte lijnen met de werkvloer. Dat gaat onder meer in de vorm van (Careyn-brede) themagroepen en commissies, en met ambassadeurs op de werkvloer. Tijdens de dialoogsessies bleek jullie bereidheid om daarin actief te worden vanuit je eigen expertise. Maar ook los daarvan blijven we je van harte uitnodigen om mee te praten.
Zin in deze volwaardige functie?
Het lidmaatschap van de Regie-PAR doe je er niet even bij. Het is een volwaardige functie, die in de loop van april zal worden beschreven en geregeld.
In mei krijgt iedereen de mogelijkheid om te solliciteren voor het lidmaatschap.
Ben je sterk in creativiteit, analyseren, onderhandelen en netwerken? Opereer je zorgvuldig en onafhankelijk?
Misschien is het dan iets voor jou!
Neem dan contact met ons op via par@careyn.nl.
Binnenkort maken we bekend wanneer en hoe de sollicitatieprocedure start.
Geestelijke zorg
Wachten op iemand
die niet meer thuiskomt

Geestelijke zorg

Wachten op iemand
die niet meer thuiskomt

De deuren van het verpleeghuis gaan steeds verder open. De corona maatregelen van de afgelopen tijd hebben de zorginstellingen echter hard getroffen. Een periode met de tragiek van de eenzaamheid. Het alleen sterven zonder de nabijheid van geliefden. Het zwaaien achter het raam bij een laatste verjaardag. Bij een verdenking op een coronabesmetting in het verpleeghuis, bewoners opnieuw in isolatie. En testen. En wachten.
Zorgmedewerkers overbelast. Schouders eronder, maar wat was het zwaar.
De sporen van het isolement zichtbaar in bewoners die de aansluiting met de buitenwereld deels zijn verloren. De bruiloft van een kleinkind gemist. De uitvaart van een echtgenoot niet bij kunnen wonen. Het nieuwe huis van je zoon niet kunnen bezoeken. De geuren van de wisselende seizoenen niet op kunnen snuiven.
De wereld na corona
Er kan weer van alles. Er mag weer van alles. Activiteiten in het verpleeghuis worden weer opgestart. Koersbal op maandag, woensdag naar de markt en op donderdag spelletjesmiddag. Vrijheid. Maar welke wereld heeft ons begroet? De oorlog in Oekraïne laat veel bewoners in onze zorginstellingen niet onberoerd.
Oorlog in Oekraïne: mensen bijstaan bij angst en onzekerheid
Als geestelijk verzorger, sta ik mensen bij die met gedachten en gevoelens van angst en onzekerheid worstelen.
Veel van onze bewoners hebben de oorlog bewust meegemaakt. De verhalen zijn schrijnend en worden herbeleefd. De berichtgevingen over de oorlog in Oekraïne brengt sommige bewoners terug in de eigen schuilkelder.
Angst komt bovendrijven. Bombardementen herleefd. Dit nooit meer.
Saskia Rijke, Geestelijk verzorger Zuidland Bernissesteyn / Hart van Zuidland
Leuke eend
Ik ga voor in de weeksluiting die wordt gehouden in het verpleeghuis. De bijeenkomst staat in het teken van vrede. Op de voorkant van het liturgieboekje een afbeelding van de vredesduif. Geen tekst, geen verwijzing, geen context.
Bij het uitdelen van de boekjes zegt een bewoner: ‘Wat staat er een leuke eend voorop zeg, die ga ik thuis verder inkleuren’.
‘Mooi’ zeg ik.
De buurvrouw pakt het boekje aan en zegt: ‘Mijn broer is in 1943 gefusilleerd. Het is wachten op iemand die niet meer thuiskomt’.
Ik zeg niets.
We steken een kaars aan en zingen: ‘Geef vrede Heer, geef vrede’.
Amen.
Careyn &
Oekraïne

De situatie in Oekraïne is schrijnend. De beelden en verhalen van mensen die op de vlucht zijn voor het oorlogsgeweld raken iedereen en de wil om te helpen is groot.
Ook Careyn is gevraagd mee te denken hoe we de vluchtelingen kunnen helpen. En dat doen we graag. ‘Samen nabij’ is geen loze belofte. We zijn er voor wie hulp nodig heeft.
In de gemeente Utrecht zetten we samen met andere partijen de schouders eronder. Er is veel overleg en samenwerking om tot een goed plan te komen. We zijn al ver. Ook in ZHE en DWO/NWN zijn we in gesprek. We kijken hoe we kunnen helpen met (medische) hulpmiddelen. Meer info over wat wij concreet gaan doen volgt zodra er meer bekend is.
Gezond en veilig werken
Hoera, ze zijn binnen!
DE NIEUWE TILLIFTEN MET ELEKTRISCHE DUW ONDERSTEUNING
Het was al een tijd een veel gehoorde wens uit het werkveld: “graag nieuwe tilliften!” Het bestaande materiaal werd oud en handmatig duwen is fysiek zwaar. Vitaliteit en een gezonde werkomgeving zijn ook voor Careyn heel belangrijk. Vandaar het besluit tot aanschaf van nieuwe elektrische duw tilliften. Op een aantal locaties zijn er ook nieuwe plafondliften gekomen.
Een brede projectgroep heeft zich gebogen over het pakket van eisen en heeft leveranciers geselecteerd. De eerste touch&move tillift met duwondersteuning is op 29 maart feestelijk in ontvangst genomen bij Maria-Oord, Vinkeveen. Daarna worden de andere 114 liften, met uitleg over gebruik, geleverd op verschillende locaties van Careyn.
Voor meer informatie en instructievideo’s kijk op CareynPlein
Foto: Medewerkers Careyn Mariaoord bij de ontvangst van de nieuwe tillift
Gezond en veilig werken
Hoera, ze zijn binnen!
DE NIEUWE TILLIFTEN MET ELEKTRISCHE DUW ONDERSTEUNING

Het was al een tijd een veel gehoorde wens uit het werkveld: “graag nieuwe tilliften!” Het bestaande materiaal werd oud en handmatig duwen is fysiek zwaar. Vitaliteit en een gezonde werkomgeving zijn ook voor Careyn heel belangrijk. Vandaar het besluit tot aanschaf van nieuwe elektrische duw tilliften. Op een aantal locaties zijn er ook nieuwe plafondliften gekomen.
Een brede projectgroep heeft zich gebogen over het pakket van eisen en heeft leveranciers geselecteerd. De eerste touch&move tillift met duwondersteuning is op 29 maart feestelijk in ontvangst genomen bij Maria-Oord, Vinkeveen. Daarna worden de andere 114 liften, met uitleg over gebruik, geleverd op verschillende locaties van Careyn.
Voor meer informatie en instructievideo’s kijk op CareynPlein
Foto: Medewerkers Careyn Mariaoord bij de ontvangst van de nieuwe tillift
Gezond en veilig werken
Tilliften dragen bij aan gezond en veilig werken. Dat is bij uitstek het terrein van onze Preventiemedewerkers.
Conform de Arbowet laat Careyn zich op het gebied van preventie en bescherming bijstaan door de Preventiemedewerker.
Er is periodiek overleg tussen de (decentrale) preventiemedewerkers van Careyn.
De drie wettelijke taken van de preventiemedewerker zijn:
- Het (mede) opstellen van de risico-inventarisatie en evaluatie;
- Het adviseren en nauw samenwerken met de ondernemingsraad over maatregelen voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid;
- Het (mede) uitvoeren van deze maatregelen.
De preventiemedewerkers zijn ook vraagbaak voor jullie op het gebied van Arbo. Denk aan vragen over vaccinaties, werkplekinrichting, fysieke belasting, zwangerschap en werk, etc.
Meer over veilig werken vind je ook op Careynplein.
Wie zijn onze preventiemedewerkers?
CENTRALE PREVENTIE-MEDEWERKER – Sylvia Nuis
expert Arbo & Verzuim Careyn
s.nuis@careyn.nl
Decentrale Preventiemedewerkers:
ZHE – Marike Hillenga
HR adviseur
m.hillenga@careyn.nl
DWO/NWN – Arinelle Kooij
Casemanager Verzuim
ar.kooij@careyn.nl
UTRECHT WEST – Saskia Ruwiel
HR adviseur
s.ruwiel@careyn.nl
UTRECHT STAD – Hein van Gorp
HRBusiness Partner
h.vangorp@careyn.nl
Lente-actie
Een nieuwe lente
Breng kleur in jouw eigen omgeving: thuis of rond je zorglocatie.
Maak jezelf blij, of ook je cliënten en zéker de bijen en alle insecten in ons land.
Lente-actie
Een nieuwe lente
Breng kleur in jouw eigen omgeving: thuis of rond je zorglocatie.
Maak jezelf blij, of ook je cliënten en zéker de bijen en alle insecten in ons land.

Cadeaupakket Guerrilla Gardening
De guerrilla gardeners vormen de meeste vredelievende guerrilla beweging. Hun missie is om het straatbeeld radicaal te vergroenen.
Het handboek Guerrilla Gardening is een praktisch en aanstekelijk boek met handige checklists, prachtige foto’s en verhalen van guerrilla gardeners door heel Nederland.
Zorg dat ook jouw groene vingers beginnen te jeuken en maak kans op een mooi cadeaupakket met:
- Het handboek Guerrilla Gardening
- Een zakje met 10 bloembommen
We verloten 4 Cadeaupakketten Guerrilla Gardening
waarde € 28,50
Stuur een mail naar communicatie@careyn.nl.
Ook handig
Website guerrillagardeners
Val je niet in de prijzen met onze Lente-actie? Geen nood! Je kunt toch meedoen met de groene revolutie, met een eigen geveltuintje, of bloembak aan de straat of de spectaculare ‘bloembommen’. Dit en duizend dingen meer vind je op de inspirerende website van Guerrilla Gardeners.
Planten herkennen met PlantNet
Deze app helpt je planten te herkennen en te benoemen. Maak je een wandeling of zit je in een tuin en weet je niet hoe die ene leuke plant heet? Maak met de app een close-up foto van de bloem of het blad met je telefoon en druk op de zoekknop.