Cover • Zorgfonds • Careyn Academie • Ramadan • Klantenservice • Kort nieuws • Actie • Edities


01 Zorgfonds
VR-bril voor Weddesteyn
Pilot scholing probleemgedrag gestart
03 Ramadan
Vasten en zorg: wat je moet weten over de Ramadan
De klantenservice neemt veel werk uit handen van de collega’s
05 Kort nieuws
Careyn feest, Pareltjesdag, teamuitje, Vrijwilligerskrant
06 Actie
Nieuw: het ramadan kookboek
Zorgfonds
VR-bril voor Weddesteyn
Naar de Keukenhof en Parijs

“Het is zo echt en zo mooi dat ik de bloemen wilde aanraken en plukken”.
De 100 jarige mevrouw van der Laan kiest met VR-bril voor een wandeling door de Keukenhof.


“Alsof je in je eentje in Parijs bent, prachtig!”
Met de nieuwe VR bril toert ze als een toerist door de Franse hoofdstad. De gids voert haar langs de Seine, de Eifeltoren, de Arc de Triompf, alles ziet ze haarscherp.
Thijme Kooiman, dagbestedingscoach deed een verzoek voor de aanschaf van een VR-bril aan het Careyn Zorgfonds: “Onze cliënten van de somatische afdeling in Weddesteyn willen graag dagjes uit. Vele verzoeken moesten we afwijzen vanwege kosten en logistiek. Toen dacht ik, we kunnen ze wel virtueel een reis aanbieden.
Met de hulp van het Careyn Zorgfonds konden we er drie aanschaffen. Het is een groot succes onder onze cliënten. Vrachtwagenchauffeurs bezoeken Berlijn en herkennen de straten waar ze eerder hun ladingen losten. Hoe mooi is dat?!”
Thijme: “We zijn we nu aan het kijken of we de VR bril ook therapeutisch kunnen inzetten bij angsten voor de tillift.”

Ook voor jouw idee
Heb jij ook een mooi plan voor cliënten thuis of in je locatie? Kijk dan bij het Careyn Zorgfonds voor meer informatie en aanvraag.
Careyn Academie

Pilot scholing probleemgedrag gestart
De zorgvraag wordt complexer en dat betekent dat probleemgedrag ook steeds vaker voorkomt. Daarom start Careyn met een pilot scholing probleemgedrag. Marrit Brouwer, Opleidingsadviseur Careyn Academie, is enthousiast: ‘We hopen dat dit het werkplezier verhoogt en de werkdruk verlaagt.’
Careyn Academie


Pilot scholing probleemgedrag gestart
De zorgvraag wordt complexer en dat betekent dat probleemgedrag ook steeds vaker voorkomt. Daarom start Careyn met een pilot scholing probleemgedrag. Marrit Brouwer, Opleidingsadviseur Careyn Academie, is enthousiast: ‘We hopen dat dit het werkplezier verhoogt en de werkdruk verlaagt.’
Probleemgedrag is al het gedrag dat je als zorgmedewerker niet begrijpt. Dat kan agressie zijn, maar ook claimend of apathisch gedrag. Marrit: ‘Vaak denken we dat de cliënt een probleem heeft. Maar soms heeft de cliënt geen probleem, maar heb je als zorgmedewerker een probleem met het gedrag. Omgevingsfactoren zoals een tv die hard staat, mensen die in- en uitlopen, kunnen allemaal zorgen voor probleemgedrag.’
Een praktisch toepasbare scholing
Marrit hoopt dat collega’s door goede scholing beter om kunnen gaan met probleemgedrag en blijer zijn met hun baan. Zo wordt het werk minder belastend en dat draagt bij aan het werkplezier: ‘De scholing bestaat uit e-learnings, de theorie, maar ook klassikale casusbesprekingen met je team, zodat je elkaar kunt helpen. We evalueren na twee maanden om te kijken of de theorie praktisch toe te passen is.’
Doe mee met de pilot
De pilot begint in maart en wordt gedaan met zorgmedewerkers die van alle locaties komen, zowel intramuraal als extramuraal. De training is nu nog gericht op teams, maar in de toekomst waarschijnlijk ook op individuen, zodat ook nieuwe collega’s op de hoogte zijn.
Informatie en aanmelden
- Er is een informatiesessie voor managers.
- Aanmelden van je team gaat via jouw manager. Voor 2025 zitten bijna alle scholingen al vol. De scholingen voor 2026 worden pas na de zomer ingepland.
- Er is binnen Rein en Careyn ook een e-learning probleemgedrag. Deze kan iedereen volgen.
- Tot slot is er binnen Rein en Careyn ook de e-learning Stappenplan Probleemgedrag. Deze gaat over het stappenplan probleemgedrag, waar we binnen Careyn mee werken.
Ramadan
Vasten en zorg: wat je moet weten over de Ramadan
Het is bijna zover: de Ramadan komt eraan. Van 1 tot en met 30 maart vasten moslims tussen dageraad en zonsondergang. Dit betekent dat zij niet eten, niet drinken. Geestelijk verzorger Hassan Bouyazdouzen vertelt er meer over.
Hassan: ‘De Ramadan is de negende maand van de islamitische kalender en de heiligste maand, waarin moslims vasten. Zo komen we dichter bij God en bij elkaar, waardoor we empathischer worden.’
Dit jaar valt de Ramadan deels samen met de christelijke vastentijd. In het christendom bepalen mensen zelf hoe ze vasten, bijvoorbeeld door 40 dagen geen televisie te kijken of geen vlees te eten. Beide vastenperiodes draaien om zelfdiscipline en het leren weerstaan van verleidingen.
Vasten en gezondheid
Mensen die ziek zijn, zijn vrijgesteld van het vasten. Maar wat als een cliënt ondanks gezondheidsrisico’s toch wil vasten? Hassan: ‘Als zorgmedewerker is het belangrijk om de wens van de cliënt te respecteren. Wees flexibel met de zorgplanning, bijvoorbeeld door te bespreken wat er mogelijk is. Misschien is het mogelijk om inname van maaltijden te verschuiven tot na zonsondergang.‘ Als je vermoedt dat vasten niet verantwoord is, adviseert Hassan om met een arts in gesprek te gaan: ‘Als artsen het afraden omdat het de gezondheid in gevaar brengt, dan mag je vanuit de islam niet vasten.’
Een maand van bezinning en saamhorigheid
Soms vragen mensen: ‘Mag je echt geen slokje water drinken?’ Hassan vindt zulke vragen helemaal niet erg: ‘Ik leg het graag uit. Je drinkt inderdaad geen slokje water, omdat het vasten draait om helderheid van geest, en zelfs een klein slokje verbreekt dat.’
Hij benadrukt dat vasten geen straf is: ‘Mensen die ziek zijn, op reis zijn of ouderdomsklachten hebben, hoeven niet te vasten. Zij kunnen het later inhalen of compenseren door een donatie te geven aan de armen.’
De Ramadan wordt afgesloten met Eid al-Fitr (het Suikerfeest). Dit begint met een feestelijk gebed waarvoor mensen van heinde en verre samenkomen. ‘In de moskeeën verzamelen zich grote groepen mensen. Het is mooi dat Careyn vrijwilligers heeft die dit mogelijk maken, zodat ook sommigen van onze bewoners kunnen deelnemen. Zo blijven zij onderdeel van de gemeenschap.’
Careyn wenst alle collega’s en cliënten een gezegende en mooie Ramadan: Ramadan Mubarak!

Geestelijk verzorger Hassan Bouyazdouzen
Actie
Maak kans op ‘Het ramadan kookboek’, het prachtige nieuwe boek van Mounir Toub.
Ga snel naar onze actie.


Ramadan kareem
Iemand op een leuke manier een fijne ramadan wensen? Dat doe je door ramadan mubarak of ramadan kareem te zeggen. Dit betekent zoiets als: een gezegende ramadan. Wil jij een vriend(in), collega, bewoner of cliënt een fijne ramadan wensen? Stuur hieronder je kaartje.
Klantenservice
Sarah Dijkstra: ‘De klantenservice neemt veel werk uit handen van de collega’s’
Sarah Dijkstra werkt als senior medewerker bij de klantenservice, wat betekent dat ze de vraagbaak is voor haar collega’s bij de klantenservice, hen inwerkt en het werk overneemt van de teamleider op het moment dat zij afwezig is. Daarnaast beantwoordt ze ook vragen telefonisch en via de mail van klanten en andere collega’s: ‘Elke dag is anders en we hebben een heel hecht team. Dat maakt mijn werk zo leuk!’
Veel kennis
De medewerkers bij de klantenservice hebben van veel afdelingen kennis: ‘We proberen zoveel mogelijk eerst zelf af te handelen en pas als we er niet uitkomen, zetten we de vragen door.’ Daarmee wil Sarah het kastje van de muur-verhaal voorkomen: ‘Als we klanten meteen kunnen helpen, is dat goed voor de organisatie en het scheelt bovendien veel werk voor de collega’s.’ Wat als de klantenservice een dag niet beschikbaar zou zijn? ‘Dan staat de telefoon bij een hoop teams roodgloeiend,’ lacht ze.
Verhalen die je bij blijven
Sarah vindt vooral de verdrietige gesprekken aan de telefoon moeilijk. ‘Als iemand vreselijk aan het huilen is, gaat dat je niet in de koude kleren zitten.’ Sommige gesprekken zijn ook bitterzoet. ‘Een meneer belde ons om te melden dat zijn vrouw was overleden. Ik condoleerde hem, maar hij zei: je moet me niet condoleren, maar feliciteren. Ik dacht: wat gebeurt er nu, haat hij zijn vrouw? Maar hij vertelde dat zijn vrouw een heel zwaar ziektebed achter de rug had en nu verlost was van haar pijn. Dat soort verhalen blijven je bij.’
Luchtigheid
Hoewel professionaliteit belangrijk is, vindt Sarah luchtigheid in het werk ook essentieel: “We zijn uiteindelijk ook gewoon mensen. Als je het werk luchtig kunt houden, is dat niet alleen prettig voor jezelf, maar ook voor de klant. Het contact met mensen is echt heel leuk: ik haal er elke dag veel energie uit!”
Klantenservice

Sarah Dijkstra: ‘De klantenservice neemt veel werk uit handen van de collega’s’
Sarah Dijkstra werkt als senior medewerker bij de klantenservice, wat betekent dat ze de vraagbaak is voor haar collega’s bij de klantenservice, hen inwerkt en het werk overneemt van de teamleider op het moment dat zij afwezig is. Daarnaast beantwoordt ze ook vragen telefonisch en via de mail van klanten en andere collega’s: ‘Elke dag is anders en we hebben een heel hecht team. Dat maakt mijn werk zo leuk!’
Veel kennis
De medewerkers bij de klantenservice hebben van veel afdelingen kennis: ‘We proberen zoveel mogelijk eerst zelf af te handelen en pas als we er niet uitkomen, zetten we de vragen door.’ Daarmee wil Sarah het kastje van de muur-verhaal voorkomen: ‘Als we klanten meteen kunnen helpen, is dat goed voor de organisatie en het scheelt bovendien veel werk voor de collega’s.’ Wat als de klantenservice een dag niet beschikbaar zou zijn? ‘Dan staat de telefoon bij een hoop teams roodgloeiend,’ lacht ze.
Verhalen die je bij blijven
Sarah vindt vooral de verdrietige gesprekken aan de telefoon moeilijk. ‘Als iemand vreselijk aan het huilen is, gaat dat je niet in de koude kleren zitten.’ Sommige gesprekken zijn ook bitterzoet. ‘Een meneer belde ons om te melden dat zijn vrouw was overleden. Ik condoleerde hem, maar hij zei: je moet me niet condoleren, maar feliciteren. Ik dacht: wat gebeurt er nu, haat hij zijn vrouw? Maar hij vertelde dat zijn vrouw een heel zwaar ziektebed achter de rug had en nu verlost was van haar pijn. Dat soort verhalen blijven je bij.’
Luchtigheid
Hoewel professionaliteit belangrijk is, vindt Sarah luchtigheid in het werk ook essentieel: “We zijn uiteindelijk ook gewoon mensen. Als je het werk luchtig kunt houden, is dat niet alleen prettig voor jezelf, maar ook voor de klant. Het contact met mensen is echt heel leuk: ik haal er elke dag veel energie uit!”
Kort nieuws
SAVE THE DATE
Careyn viert feest op vrijdag 28 november!
Save the date
Het grootste Careynfeest in tijden
Jullie zetten je dag in, dag uit in voor Careyn, en dat verdient een spectaculair bedankje. Op vrijdagavond 28 november barst het feest los, dus houd je agenda vrij! Dit grootse feest is speciaal voor jou, als dank voor je inzet en betrokkenheid. Dik verdiend! We werken hard met zijn allen, daar zijn we trots op, en dat gaan we goed vieren.
We zorgen voor een avond vol gezelligheid. Natuurlijk met lekker eten, een feestelijke sfeer én een leuke verrassing hier en daar. Het wordt een moment om samen met collega’s te genieten, bij te praten en saamhorigheid te voelen.
Dit feest is meer dan alleen een gezellige avond: het is een kans om stil te staan bij alles wat we samen hebben bereikt. Dus trek je feestelijke outfit aan, laat de dagelijkse drukte even los en geniet van een avond die helemaal in het teken staat van jouw bijdrage en ons gezamenlijke succes! Zet je de datum alvast in je agenda?
Datum: 28 november 2025
Locatie: Maken we binnenkort bekend
Tijd: 18.00 – 23.00 uur
OPROEP
Pareltjesdag 2025
Bij Careyn barst het van de pareltjes: goede ideeën, kennis en ervaring. Op 3 oktober willen we jullie in het zonnetje zetten én zelf het woord geven. Daarom organiseren we Pareltjesdag, een dag waarop we met workshops voor en door collega’s onze krachten bundelen.
Ken jij of heb jij zelf een pareltje?
Laat het ons weten! Heb je vorige keer een pareltje opgegeven, dan nemen we die uiteraard mee. Iedereen krijgt reactie. Je kunt mailen naar: pareltjesdag@careyn.nl
Wil je meedenken over Pareltjesdag 2025?
We richten een klankbordgroep op. We komen een aantal keer digitaal samen om te brainstormen en inspiratie op te doen voor Pareltjesdag. Vind je het leuk om mee te doen? Mail dan uiterlijk 17 maart naar: pareltjesdag@careyn.nl
Op 31 maart is de eerste (digitale) bijeenkomst.

TEAMUITJE
Casemanagers dementie
Medio februari hebben wij een heel gezellig teamuitje gehad met ons team (casemanagers dementie). We hebben lekker gegeten, geborreld, gekletst en gelachen. De feestcommissie van ons team had een leuke pubquiz gemaakt om elkaar beter te leren kennen. Voor de winnaars (en de verliezers) was er een prachtig prijzenpakket te winnen!
Groetjes, Maud Katzschner, Casemanager Dementie Careyn Zorg Thuis/ Specialistische zorg

VRIJWILLIGERS KRANT
Nieuwe uitgave vrijwilligerskrant
De grote nationale vrijwilligersactie NLdoet is dit jaar op 14 en 15 maart. Ter gelegenheid daarvan zet Careyn een groot aantal vrijwilligers uit al onze districten in het zonnetje: zij krijgen aandacht in onze nieuwe vrijwilligerskrant. Deze wordt door onze vrijwilligers-coördinatoren verspreid binnen onze intramurale locaties.
De krant blijft langere tijd lezenswaardig en enthousiasmerend naar iedereen die overweegt om zelf ook vrijwilliger te worden.
Je kunt de krant ook online in de toolkit bekijken.
Actie

Nieuw: het ramadan kookboek
Tradities, bezinning en na het vasten tijd met elkaar aan tafel. Van gezonde en voedzame recepten voor harira en samosa’s tot aan lekker zoete, gevulde choco-dadels en knapperige sesam-tahinkoekjes. Met dit pas verschenen boek van Mounir Toub heb je de lekkerste recepten voor tijdens de ramadan, Eid al-Fitr en Eid al-Adha bij de hand. Om heerlijk zelf mee te koken of om weer cadeau te geven!
Maak kans op dit prachtige boek
Waarde €27,50
We verloten 3 exemplaren. Iedereen maakt kans, je hoeft niet gelovig te zijn of actief aan Ramadan mee te doen. Stuur snel een mail met je naam en adres naar communicatie@careyn.nl
Mounir Toub is chef-kok en bekend van 24Kitchen, Kook mee met MAX en andere programma’s, waar hij een kijkje in de Arabische keuken geeft. Deze enthousiaste en energieke chef heeft samengewerkt met sterrenchefs als Robert Kranenborg en Margo Reuten, maar is bovenal geschoold door zijn moeder. Het is zijn passie om jong kooktalent te inspireren.
